
Podróże pociągiem od zawsze są jednymi z najbardziej ekologicznych środków transportu. Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu i wdrażaniu innowacji kolej staje się jeszcze bardziej przyjazna i konkurencyjna na rynku pasażerskim oraz transportowym. O wyzwaniach, które stoją przed polską koleją i naszą gospodarką mówili w trakcie debaty otwarcia II Kongresu Rozwoju Kolei paneliści: Andrzej Adamczyk (Minister Infrastruktury), Krzysztof Mamiński (Prezes Zarządu PKP PLK), Ireneusz Merchel (Prezes Zarządu PKP PLK), Marek Chraniuk (Prezes Zarządu PKP Intercity) oraz Czesław Warsewicz (Prezes Zarządu PKP Cargo).
– Pasażerowie wybrali kolej nie dlatego, że ich zmusiliśmy, czy zaoferowaliśmy bezpłatny przejazd – podkreślali uczestnicy panelu. – Oni sami wybrali przewoźników, którzy mają ciekawą ofertę i nowy tabor. Pasażerowie stawiają dziś na komfort i czas podróży.
Podczas debaty otwarcia minister Andrzej Adamczyk nawiązał do celów, jakie stawia kolei w najbliższych latach.
– Zasadniczym celem jest wydatkowanie do 2023 r. kwoty 110 mld zł na inwestycje kolejowe – mówił minister infrastruktury. – W 2016 r. mówiliśmy o wydatkowaniu 7 mld zł na modernizację i zakup lokomotyw oraz wagonów. Dziś czas pozostały do roku 2023 możemy liczyć już w tygodniach. Duża część ze wspomnianych przeze mnie środków jest już zakontraktowana. Mamy zarezerwowane pieniądze na modernizację szlaków kolejowych i wielu innych inwestycji. Nie chcemy marnować ani jednego dnia. Wcześniej zabezpieczaliśmy polskie szlaki przed likwidacją, dziś patrzymy w jednym kierunku – w kierunku rozwoju tych linii. A mówiąc o rozwoju, nie możemy zapominać także o modernizacjach dworców kolejowych.