Wydarzenia

“Polska stawia na kolej” – podsumowujemy debatę otwarcia II Kongresu Rozwoju Kolei

Fot. Michał Ciechowski

Podróże pociągiem od zawsze są jednymi z najbardziej ekologicznych środków transportu. Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu i wdrażaniu innowacji kolej staje się jeszcze bardziej przyjazna i konkurencyjna na rynku pasażerskim oraz transportowym. O wyzwaniach, które stoją przed polską koleją i naszą gospodarką mówili w trakcie debaty otwarcia II Kongresu Rozwoju Kolei paneliści: Andrzej Adamczyk (Minister Infrastruktury), Krzysztof Mamiński (Prezes Zarządu PKP PLK), Ireneusz Merchel (Prezes Zarządu PKP PLK), Marek Chraniuk (Prezes Zarządu PKP Intercity) oraz Czesław Warsewicz (Prezes Zarządu PKP Cargo).

– Pasażerowie wybrali kolej nie dlatego, że ich zmusiliśmy, czy zaoferowaliśmy bezpłatny przejazd – podkreślali uczestnicy panelu. – Oni sami wybrali przewoźników, którzy mają ciekawą ofertę i nowy tabor. Pasażerowie stawiają dziś na komfort i czas podróży.

 

Podczas debaty otwarcia minister Andrzej Adamczyk nawiązał do celów, jakie stawia kolei w najbliższych latach.

– Zasadniczym celem jest wydatkowanie do 2023 r. kwoty 110 mld zł na inwestycje kolejowe – mówił minister infrastruktury. – W 2016 r. mówiliśmy o wydatkowaniu 7 mld zł na modernizację i zakup lokomotyw oraz wagonów. Dziś czas pozostały do roku 2023 możemy liczyć już w tygodniach. Duża część ze wspomnianych przeze mnie środków jest już zakontraktowana. Mamy zarezerwowane pieniądze na modernizację szlaków kolejowych i wielu innych inwestycji. Nie chcemy marnować ani jednego dnia. Wcześniej zabezpieczaliśmy polskie szlaki przed likwidacją, dziś patrzymy w jednym kierunku – w kierunku rozwoju tych linii. A mówiąc o rozwoju, nie możemy zapominać także o modernizacjach dworców kolejowych.

 

Jak podkreślił przedstawiciel rządu, polska kolej przygotowuje się do kolejnego projektu – tym razem dworcowego. W planach jest modernizacja i przebudowa 150 obiektów.

– Polskie dworce nie muszą odstraszać – zaznaczał minister Adamczyk. – Mają być miejscem, w którym podróżni oczekujący na pociąg, będą mogli usiąść, odpocząć, skorzystać z sieci Wi-Fi czy z czystej toalety.

 

Celem obecnych i przyszłych modernizacji dworców jest dostosowanie ich do potrzeb osób niepełnosprawnych, bowiem infrastruktura kolejowa nie może być dla nikogo barierą do skorzystania z usług przewoźnika.

– Jestem przekonany, że 50 mln pasażerów, które wróciło w ostatnich latach na kolej, to preludium tego, co nadchodzi – podkreślał minister Adamczyk. – Dziś naszym celem jest zwiększenie dostępności.

 

W Polsce obecnie jest ponad 400 przystanków kolejowych. Rozwój infrastruktury i niwelowanie białych plam na transportowej mapie kraju widać również, jeżeli spojrzymy na dworce. W ostatnim czasie perony i obiekty dworcowe powstały aż w 100 miejscowościach. Polacy odzyskują dostęp do szlaków kolejowych.

Coraz częściej o rozwoju kolei mówi się także w kontekście ochrony środowiska. Do tematu ekologii w branży kolejowej odniósł się Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP PLK.

– Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu – podkreślał prezes Merchel. – Cały czas modernizujemy linie w obszarze aglomeracji – w Warszawie i okolicach, w Trójmieście, obecnie prace realizowane są również w Krakowie. W miasteczkach dojazdowych, przed dużymi aglomeracjami, powstają nowe perony, dojeżdżają tam pociągi. Coraz więcej osób wybiera właśnie kolej, jako środek transportu – jeździ do pracy, do szkoły czy do znajomych. To, co budujemy i modernizujemy, pozwala zwiększyć odsetek osób, które postawią na kolej i zostawią samochód na parkingu, niwelując tym samym ilość produkowanych spalin.

 

Mówiąc o ekologii i kolei, rozmówcy nawiązali także do akcji „Tiry na tory”, poruszając temat m.in. transportu intermodalnego i modernizacji linii kolejowych do portów morskich.

Jak dziś rozwija się branża transportowa na kolei? Jakie stoją przed nią wyzwania? O tym mówił Prezes Zarządu PKP Cargo Czesław Warsewicz.

 – Przewóz towarów torami jest mocno skorelowany z rozwojem gospodarczym – podkreślał Czesław Warsewicz. – Polska gospodarka zakłada wzrost PKB w roku 2020 na ok. 4 proc. Wynik ten zbliżony jest do rozwoju gospodarczego Chin. Na taki wzrost wpływają dwa czynniki – konsumpcja i inwestycje. Przewóz ładunków jest mocno skorelowany ze wzrostem gospodarczym. W roku 2020 kolejowe inwestycje transportowe mają wynieść 37 mld zł, a w kolejnych latach prawie 40 mld. To pokazuje ogrom zadań, jakie przed nami stoją.

 

W polskiej gospodarce jednym z głównych obszarów ekspansji są państwa Trójmorza. Wymiana handlowa na rynku europejskim i azjatycko-europejskim będzie wpływać m.in. na poszerzenie możliwości rozwoju gospodarki w Polsce.

Jednak rozwój to w dużej mierze inwestycje. O nowych inwestycjach w tabor i zwiększonym zainteresowaniu koleją mówił Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

– Inwestycje w tabor i modernizacje stacji postojowych zwiększają zainteresowanie koleją – świadczy o tym dynamiczny wzrost liczby pasażerów – mówił prezes Chraniuk. – W stosunku roku 2015 i 2019 wzrost ten był na poziomie 57 proc. W tym czasie zrealizowaliśmy dziesiątki umów na modernizacje wagonów i lokomotyw. Kontrakty zawarliśmy z firmami zarówno polskimi, jak i zagranicznymi. Na podstawie badań satysfakcji podróżnych odnotowujemy też coraz lepsze wyniki. Podkreślane w nich są: czystość w pociągach, dostępność połączeń, czy komfort podróży. Wsłuchujemy się w głos pasażerów i wykorzystujemy przekazane przez nich informacje.

 

Za przykład Marek Chraniuk podał zainstalowanie w pociągach Pendolino sieci bezprzewodowego internetu Wi-Fi.

– Nie tak dawno mówiło się o braku w Pendolino Wi-Fi – mówił. – Wprowadzenie tego rozwiązania nie było łatwe, ale zostało zrealizowane. Dziś jest to projekt sprawdzony i niezawodny.

 

Podobnym projektem może być także wspólny bilet.

– Ten produkt wciąż się rozwija. To duży sukces, realizowany pod kierownictwem prezesa Krzysztofa Mamińskiego. Przy naszym wspólnym zaangażowaniu, pasażer otrzymuje to, co dla niego jest najlepsze. I to jest powód, dla którego Polacy wracają na kolej – podkreślał prezes Chraniuk.