Wydarzenia

“Polska stawia na kolej” – podsumowujemy debatę otwarcia II Kongresu Rozwoju Kolei

Fot. Michał Ciechowski

Podróże pociągiem od zawsze są jednymi z najbardziej ekologicznych środków transportu. Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu i wdrażaniu innowacji kolej staje się jeszcze bardziej przyjazna i konkurencyjna na rynku pasażerskim oraz transportowym. O wyzwaniach, które stoją przed polską koleją i naszą gospodarką mówili w trakcie debaty otwarcia II Kongresu Rozwoju Kolei paneliści: Andrzej Adamczyk (Minister Infrastruktury), Krzysztof Mamiński (Prezes Zarządu PKP PLK), Ireneusz Merchel (Prezes Zarządu PKP PLK), Marek Chraniuk (Prezes Zarządu PKP Intercity) oraz Czesław Warsewicz (Prezes Zarządu PKP Cargo).

Pasażerowie wybrali kolej nie dlatego, że ich zmusiliśmy, czy zaoferowaliśmy bezpłatny przejazd – podkreślali uczestnicy panelu. – Oni sami wybrali przewoźników, którzy mają ciekawą ofertę i nowy tabor. Pasażerowie stawiają dziś na komfort i czas podróży.

 

Podczas debaty otwarcia minister Andrzej Adamczyk nawiązał do celów, jakie stawia kolei w najbliższych latach.

– Zasadniczym celem jest wydatkowanie do 2023 r. kwoty 110 mld zł na inwestycje kolejowe – mówił minister infrastruktury. – W 2016 r. mówiliśmy o wydatkowaniu 7 mld zł na modernizację i zakup lokomotyw oraz wagonów. Dziś czas pozostały do roku 2023 możemy liczyć już w tygodniach. Duża część ze wspomnianych przeze mnie środków jest już zakontraktowana. Mamy zarezerwowane pieniądze na modernizację szlaków kolejowych i wielu innych inwestycji. Nie chcemy marnować ani jednego dnia. Wcześniej zabezpieczaliśmy polskie szlaki przed likwidacją, dziś patrzymy w jednym kierunku – w kierunku rozwoju tych linii. A mówiąc o rozwoju, nie możemy zapominać także o modernizacjach dworców kolejowych.