RB Rail, spółka odpowiedzialna za koordynację projektu Rail Baltica ogłosiła właśnie nowy, ponowny przetarg na wykonanie projektu wraz z nadzorem projektowym dla budowy węzła kolejowego na odcinku pomiędzy Kownem i Wilnem. W inwestycji weźmie udział także LTG Infra, firma świadcząca obsługę projektu Rail Baltica bezpośrednio na Litwie.
Uruchomienie procedury przetargowej po raz kolejny (pierwszy konkurs ogłoszono wiosną tego roku) pozwala dostosować wymagania do szerszych kwalifikacji, dzięki czemu więcej przedsiębiorstw zyska szansę na udział w procesie.
Wytyczne konkursu przetargowego
Ogłoszony na nowo przetarg dotyczy projektu wraz z nadzorem dla budowy takich elementów infrastruktury, jak:
- podtorze kolejowe,
- nawierzchnia torowa (tor 1435 milimetrów) z dwuliniowym torem szybkobieżnym, wraz z postawieniem obiektów towarzyszących,
- zelektryfikowana linia kolejowa RB łącząca węzeł miejski Kowna z węzłem Wilna.
Według podanych kryteriów długość odcinka wyniesie mniej więcej 65 kilometrów. Do tego konieczna będzie przebudowa kilkunastu kilometrów już istniejącej i działającej linii. Ta funkcjonuje jednak na innym rozstawie, to jest 1520 milimetrów. W projekcie powinno znaleźć się opracowanie dla trzech stref mijania, jednego tunelu drogowego, trzynastu wiaduktów kolejowych i piętnastu przepustów. Inwestor chce, by w dokumentacji zostało przewidziane rozmieszczeniu ośmiu specjalnych przejść dla dzikich zwierząt.
Do pierwszego, kwalifikacyjnego etapu konkursu firmy mogą zgłaszać się do 14 października tego roku. Inwestor podzieli zadanie na mniejsze części. W ramach umowy konieczne będzie nie tylko sporządzenie projektu, ale też rozpoznanie terenu czy zrealizowanie niezbędnych formalności.
Pierwszy etap przetargu, zgodnie z założeniami, powinien zostać rozstrzygnięty do końca roku. W drugiej połowie 2023 roku możliwe będzie już podpisanie kontraktu.
Krótkie spojrzenie na Rail Baltica
Linia kolejowa Rail Baltica (biegnąca przez około 870 kilometrów) pozwoli składom poruszać się z prędkością do 249 kilometrów na godzinę. Głównym celem tego ogromnego projektu jest ujednolicenie połączenia kolejowego na terenie państw unijnych. Na niektórych obszarach, w tym pomiędzy krajami bałtyckimi i Litwą, Łotwą, a także Estonią obowiązują różne rozstawy torów. W dużej mierze ogranicza to możliwości szybkiej komunikacji transportowej.
Założeniami inwestycji Rail Baltica jest ponadto poprawa dostępności do pociągów pasażerskich kursujących pomiędzy stolicami państw i głównymi, większymi miastami oraz usprawnienie połączeń z takimi obiektami, jak lotniska oraz porty morskie.