global Tabor

Rekord Guinnessa pobity! Wodorowy FLIRT Stadlera przeszedł do historii [FILM]

Flirt H2 od Stadlera został wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa! Pojazd pokonał 2803 km (1741,7 mil) na jednym tankowaniu. – To osiągnięcie podkreśla innowacyjną i technologiczną siłę naszej firmy – podkreśla Stadler.

Rekord Guinnessa pobity! Wodorowy Flirt od Stadlera przeszedł do historii
Rekord Guinnessa pobity! Wodorowy Flirt od Stadlera przeszedł do historii

FLIRT H2 po raz pierwszy zaprezentowany został na targach InnoTrans 2022 w Berlinie. Pojazd testowany był m.in. w Szwajcarii i na torze specjalnym w Kolorado, w Stanach Zjednoczonych. Zbliżając się do zakończenia testów, firma chciała udowodnić niezawodność i możliwości pociągu. Podjęto więc próbę ustanowienia nowego rekordu w zakresie zasięgu pociągu wodorowego – jazdy bez tankowania.

– Stadler konsekwentnie koncentruje się na przyszłości kolei i łączenia jej z alternatywnymi układami napędowymi – mówił Martin Ritter, dyrektor generalny Stadler US Inc. – Wykorzystaliśmy wodór jako czyste źródło energii, aktywnie przyczyniając się do ochrony środowiska i kształtowania zeroemisyjnych podróży.

 

Bicie rekordu Guinnessa rozpoczęło się wieczorem, 20 marca 2024 r na torze testowym w Kolorado. Zespół inżynierów Stadler i ENSCO kontynuował jazdę na zmianę przez całą noc i kolejny dzień. Próba zakończyła się z sukcesem po prawie dwóch dniach.

Pociąg FLIRT H2 od Stadlera przejechał w ciągu ponad 46 godzin na jednym tankowaniu 2803 km. Tym samym ustanowiono oficjalnie nowy rekord świata w najdłużej pokonanym dystansie pociągiem wodorowym na jednym tankowaniu.

 

FLIRT H₂ to elektryczny pociąg silnikowy z ogniwami wodorowymi. Wodór jest w nich przekształcany w elektryczność, która napędza pociąg, ładuje akumulatory trakcyjne i zasila między innymi klimatyzację. Pociąg przyspiesza i hamuje tylko elektrycznie, a energia kinetyczna jest magazynowana w akumulatorach przy hamowaniu.

Ekologiczny wodór jest wytwarzany z wody przez elektrolizę. W ten sposób można zmagazynować chemicznie nadmiar odnawialnej energii elektrycznej. W pociągu jest ona magazynowana w zbiornikach i umożliwia tym samym pokonywanie dużych odcinków bez doładowywania akumulatorów. Nowoczesna technologia wodorowa zastępuje przy tym pociągu z napędem Diesla na krótkich i średnio długich odcinkach.

Kalifornia domawia w Stadlerze sześć pociągów wodorowych

Stadler sprzedał pierwszy model FLIRT H2 w 2019 roku do USA i dostarczył tym samym pierwszy pociąg zasilany wodorem do amerykańskiego szynowego transportu pasażerskiego.

Dodaj komentarz