Aktualności

Rok 2017 w regionach

Początek nowego roku jest zawsze okresem, w którym dokonuje się rozliczeń z rokiem minionym. Takiego podsumowania dokonali także niektórzy przewoźnicy samorządowi oraz spółka POLREGIO.

Koleje Wielkopolskie – czas wyzwań i sukcesów

 W ubiegłym roku dla wielkopolskiego przewoźnika największym wyzwaniem było wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej na zamkniętej dla ruchu pociągów na czas remontu trasie E-20 Poznań – Warszawa. Problemy wiązały się z koniecznością opracowania nowego rozkładu jazdy, który uwzględniał komunikacje autobusową.
Pomimo tych utrudnień Koleje Wielkopolskie przewiozły w zeszłym roku ponad 8 mln pasażerów przy imponującym wyniku pracy eksploatacyjnej wynoszącej 4 486 246 pociągokilometrów.
W zeszłym roku Koleje Wielkopolskie poszerzyły ofertę dotyczącą współpracy w dziedzinie rozwoju transportu aglomeracyjnego. W związku z tym rozbudowano obszar obowiązywania oferty BUS–TRAMWAJ–KOLEJ do około 50 km od Poznania Głównego. Ponadto przewoźnik jest jedną ze spółek biorących udział w przedsięwzięciu „Wspólny Bilet Samorządowy”. Jest to pierwsze wspólne przedsięwzięcie Związku Samorządowych Pracodawców Kolejowych, które ma zachęcić mieszkańców Polski do jeszcze większego zainteresowani pociągami i ułatwić przemieszczanie się pomiędzy regionami. Bilet uprawnia do przejazdów we wszystkich pociągach uruchamianych przez przewoźników: Koleje Mazowieckie, Warszawską Kolej Dojazdową, Koleje Śląskie, Koleje Małopolskie, Arrivę, Koleje Wielkopolskie, Koleje Dolnośląskie i Łódzką Kolej Aglomeracyjną. W listopadzie wprowadzono również nową ofertę specjalną o nazwie „Bilet 60+”, z której mogą skorzystać osoby, które ukończyły 60 rok życia. Nowa oferta pozwala na uzyskanie 25 proc. ulgi na bilet jednorazowy oraz 10 proc. ulgi na bilet okresowy.
W zeszłym roku spółka została po raz kolejny wyróżniona tytułem „Najwyższa Jakość. Quality International 2017”. Wyróżnienie zostało przyznane w kategorii QI Services – usługa najwyższej jakości, Srebrnym Godłem QI nagrodzone zostały usługi pasażerskie.

Koleje Śląskie – nowości i więcej pasażerów

 W 2017 r. Koleje Śląskie przewiozły 15,7 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 420 tys. w porównaniu do roku 2016. Wynika z tego, że średnia dzienna wzrosła o ponad 1100 osób.
– To może oznaczać również prawie tyle samo samochodów mniej na ulicach i parkingach. Te liczby bardzo nas cieszą. Wskazują nam, że idziemy w dobrym kierunku, a jednocześnie mobilizują do dalszej ciężkiej pracy – mówi prezes Kolei Śląskich Wojciech Dinges.

Na ten wynik wpływ ma szczególnie akcja w ramach kampanii „2017 – Rok Studenta w Kolejach Śląskich”. W  październiku przewoźnik umożliwił studentom zakup biletu miesięcznego za złotówkę. Na dobre wynik przewozowe wpłynęła również rozbudowa oferty handlowej. Przede wszystkim wprowadzenie biletów: „10 godzin po sieci” wraz z wersją rowerową, a także trzech wersji EKObiletów Pociąg/Tramwaj/Autobus.
– Na wzrost liczby podróżnych wpływ mają także nasze działania promocyjne, nowa trasa do Zakopanego oraz nowe kanały sprzedaży przez aplikacje SkyCash oraz e-Podróżnik – wymienia Wojciech Dinges.

Koleje Dolnośląskie – jubileusz i rekordy

 Dla Kolei Dolnośląskich rok 2017 to 9 380 000 przewiezionych pasażerów, co oznacza poprawę wyniku o ponad dwa mln. Jubileuszowy dla istnienia spółki rok był zatem rokiem rekordowym.  Koleje Dolnośląskie pozostają jednym z najszybciej rozwijających się przewoźników kolejowych w Polsce.
Koleje Dolnośląskie już od kilku lat regularnie osiągają ok. dwumilionowy przyrost liczby pasażerów w ciągu roku. W minionych dwunastu miesiącach przewieźliśmy 9 380 000 osób. Rok 2016 zakończyliśmy z wynikiem 7,3 mln pasażerów na pokładzie, w 2015 r. było to 5,2 mln, a w 2014 r. – 3,6 mln. Dzięki temu pozostajemy jednym z najdynamiczniej rozwijających się przewoźników kolejowych w Polsce. Wpływ na taki stan rzeczy mają z jednej strony inwestycje taborowe co przekłada się na podniesienie komfortu podróżnych jak i rozwój siatki połączeń. Sukcesem okazały się połączenia do Lichkova w Czechach.
– Kolejny rekord to wspaniały prezent na dziesiąte urodziny spółki. Przyrost liczby przewiezionych pasażerów cieszy nas tym bardziej, że w minionych dwunastu miesiącach wzrost pracy przewozowej był relatywnie mały. Poza uruchomieniem wiosną nowej linii do Wojnowa i od połowy grudnia niewielką obecnością w Międzylesiu, przez cały rok jeździliśmy na tych samych trasach co w 2016 r. Dodatkowo obsługiwaliśmy pasażerów w zasadzie taką samą liczbą pociągów jak rok wcześniej – nowoczesne Impulsy 45WE zaczęły regularnie kursować dopiero od grudniowego rozkładu jazdy, więc nie miały dużego wpływu na osiągnięty wynik. To daje też nadzieję, że nowy rok będzie jeszcze lepszy od poprzedniego – komentuje Piotr Rachwalski, Prezes Zarządu Kolei Dolnośląskich.

ŁKA – nowa oferta i integracja biletowa

 Wynik przewozowy ŁKA za zeszły rok to blisko 3,8 mln pasażerów, co oznacza przyrost o ponad 1,3 mln w porównaniu do 2016 r. Tak duży i szybki przyrost jest efektem kilku czynników: sukcesywnego zwiększania liczby połączeń na obsługiwanych trasach, pełnej integracji taryfowej z łódzkim lokalnym transportem zbiorowym, rozwoju kanałów dystrybucji biletów, a także otwarcia dworca Łódź Fabryczna w grudniu ubiegłego roku.
W minionym roku wartość pracy eksploatacyjnej wyniosła 2 380 000 pociągokilometrów i była wyższa o 17 proc. Taki wynik był możliwy wyłącznie dzięki bardzo rozsądnemu wykorzystywaniu taboru. Park maszynowy ŁKA liczy bowiem tylko 20 pojazdów.
Na sukcesy spółki wpłynęła także integracja biletowa z transportem lokalnym w Łodzi oraz wprowadzenie weekendowych połączeń ŁKA Sprinter. W Łodzi obowiązuje honorowanie biletów ŁKA – MPK Łódź. Przewoźnik inwestował także w rozwój kanałów sprzedaży oraz inne oferty biletowe. Były to zarówno promocyjne oferty stałe, jak i okazjonalne. Mieszkańcy województwa, a także Warszawy, mogli po obniżonej cenie dotrzeć do atrakcji regionu (Parowozownia Skierniewice, kolej wąskotorowa i Arboretum w Rogowie) oraz na najważniejsze wydarzenia (Light Move Festival w Łodzi, Boże Ciało w Łowiczu, Skierniewickie Święto Kwiatów, Owoców i Warzyw). 10 grudnia 2017 r. we współpracy z PKS Sieradz ŁKA wprowadziła pierwsze wspólne połączenia autobusowo-kolejowe, dzięki którym mieszkańcy południowo-zachodniej części Łódzkiego mogą szybciej i taniej dotrzeć do stolicy regionu.
ŁKA w zeszłym roku otrzymała nagrodę „Odpowiedzialna Społecznie Firma Kolejowa Roku” za działania na rzecz osób niepełnosprawnych.

POLREGIO – nowa marka i nowa oferta

 Zeszły rok był przełomowy dla Przewozów Regionalnych. Wprowadzenie marki konsumenckiej POLREGIO przełożyło się na dodatni wynik finansowy oraz zysk wyższy niż w roku 2016.
POLREGIO przewiozło ponad 80 mln podróżnych, co oznacza wynik wyższy o blisko 400 tys. Na taki rezultat złożyło się kilka czynników. Pociągi POLREGIO stawały na ponad 1800 stacjach. Wprowadzono nowe kanały sprzedaży biletów – 800 salonów prasowych Kolportera, e-podroznik.pl oraz Pakiet Podróżnika.
Podróżnym zaoferowano także nowe oferty taryfowe, takie jak Razem w Polskę, która stanowi wspólna weekendową ofertę PR i PKP Intercity, a także Bilet Dobrych Relacji, czyli tańsze bilety jednorazowe i miesięczne.
Zeszły rok dla POLREGIO to także wprowadzenie internetu do pociągów Link, ELF, Impuls czy EN57Al oraz oferta stref dla dzieci.

RK