Inwestycje Przewozy towarowe Raport z Polski Wydarzenia

Rozbudowa terminalu intermodalnego Clip w Swarzędzu zakończona

W ciągu niespełna 12 miesięcy MegaHab Intermodal Clip Terminal stał się jednym z największych i najnowocześniejszych terminali śródlądowych w Polsce. Rozbudowa torów przeładunkowych z 4 do 8 oraz zwiększenie pojemności płyty do składowania jednostek intermodalnych, pozwala na obsługę aż 20 pociągów jednej doby. W ramach inwestycji zastosowano szereg pionierskich rozwiązań i wykorzystano spektakularne ilości stali czy betonu.

Fot. clip-group.com
Fot. clip-group.com

Inwestycja w Swarzędzu składała się z dwóch etapów. Prace w ramach drugiego zdania, czyli rozbudowę układu torowego oraz wykonanie płyty odkładczej, realizowało konsorcjum firm z Grupy NDI, przy głównym udziale NDI Energy.

– Wykonaliśmy budowę czterech nowych podsuwnicowych torów kolejowych. W ramach rozbudowy nawierzchni torowej zbudowaliśmy prawie 7 km nowych torów kolejowych wraz z robotami towarzyszącymi. Zabudowaliśmy także 15 rozjazdów oraz 2 wagi kolejowe – wylicza Marta Springer, kierownik projektu z Grupy NDI. – Nowe tory kolejowe zyskały także elektryfikację. W ramach rozbudowy sieci trakcyjnej postawiliśmy ponad 100 konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej. Naszym zadaniem była także rozbudowa płyty odkładczej pod kontenery.

 

Co ciekawe, żelbetową płytę odkładczą o powierzchni ponad 28 tys. m2 wykonano w ciągu zaledwie trzech miesięcy. Jej wielkość można porównać do trzech boisk piłkarskich.

– Wykonując płytę, zbroiliśmy ją w dzień, ale ze względu na wysokie temperatury, betonowaliśmy w nocy – opowiada Łukasz Baumgart, kierownik robót z Grupy NDI. – Największym wyzwaniem było jednak pogodzenie prac budowlanych z nieprzerwanym działaniem terminala. A to oznaczało wykorzystywanie każdej wolnej luki, czyli prowadzenie robót także w święta czy nocami.

 

700 tys. ton szyn

Jak podkreśla dyrektor działu inwestycji grupy Clip, rozbudowa w Swarzędzu to spektakularne ilości wykorzystanej stali, betonu i ułożonych nowych odcinków torów. Wykorzystano 700 tys. ton szyn, co można porównać do 700 pełnych składów przeładowywanych na MegaHab Intermodal Clip Terminal.