Inwestycje

Rusza kolejny etap budowy podziemnej linii kolejowej w Łodzi

Rozpoczyna się kolejny etap budowy podziemnej linii kolejowej na odcinku Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska / Żabieniec. Do stolicy województwa dotarły już wszystkie elementy dwóch maszyn drążących TBM. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, zapewni nowe możliwości kolejowych połączeń krajowych, międzynarodowych i aglomeracyjnych.

Fot. L. Brylowski / PKP PLK

Tunel drążyć będą dwie maszyny – mniejsza tarcza wydrąży 4 jednotorowe tunele o średnicy 8,5 metra i łącznej długości ok.4,5 km. Większa tarcza waży ok. 1560 ton i ma ponad 13 m średnicy oraz 110 m długości. Wykona ona 3-km tunel o średnicy 12,7 m.

Aktualnie wykonawca prac szykuje komory startowe do drążenia tuneli. Tam zamontowane zostaną tarcze.

W rejonie ul. Stolarskiej i Odolanowskiej wykonane zostały ściany komory zachodniej, gdzie umieszczona zostanie duża tarcza TBM. Budowane są ściany tzw. łącznika między szybem zachodnim a wschodnim. Docelowo komora dla dużej maszyny TBM będzie miała 26,5 m głębokości oraz do 30 m szerokości.

Przy komorze startowej dla mniejszego TBM w rejonie ul. Długosza prace obejmują m.in. ściany szczelinowe i przygotowanie ścian komory. Pracuje specjalistyczny sprzęt.

Zaawansowane są prace projektowe podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Wykonawca ma uwzględnić w projekcie dodatkowy, trzeci przystanek Łódź Koziny (robocza nazwa).

Czytaj dalej >