Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Rusza praca nad budową tunelu kolejowego w Sulejówku

W Sulejówku pod Warszawą rozpoczęły się prace przy budowie nowego tunelu pod torami. Zapewni on bezpieczny przejazd do al. Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz usprawni komunikację w mieście.

Przejazd kolejowo-drogowy w Sulejówku. Tu powstanie tunel (fot. Martyn Janduła / PKP PLK)
Przejazd kolejowo-drogowy w Sulejówku. Tu powstanie tunel (fot. Martyn Janduła / PKP PLK)

Projekt i pierwsze efekty

W Sulejówku w al. Marszałka Józefa Piłsudskiego (droga wojewódzka 638) rozpoczęły się prace przy budowie tunelu pod linią kolejową, który zwiększy bezpieczeństwo ruchu na linii Warszawa –Terespol oraz usprawni ruch drogowy w mieście. Przygotowano już teren pod budowę. Zgromadzono także konieczny sprzęt. Jak dotąd zdołano już usunąć nawierzchnię drogi. Kolejny etap to prace związane z zabezpieczeniem toru i budową by-passu kolejowego, dzięki któremu utrzymany będzie dwutorowy ruch pociągów na czas realizacji obiektu. Tunel będzie miał po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Dla pieszych i rowerzystów przewidziano chodnik oraz ścieżkę rowerową. Dojście do tunelu zapewnią schody, a dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się przewidziano windę.

Bezpieczeństwo jest priorytetem w ruchu kolejowym i każde nowe bezkolizyjne skrzyżowanie zwiększa jego poziom. Dzięki inwestycjom współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej, mieszkańcy wielu miejscowości zyskują dodatkowo lepszą komunikację. Nowe obiekty to sprawniejszy przejazd na drugą stronę miasta bez konieczności oczekiwania przed zamkniętymi rogatkami – mówi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

 

– Na polskiej sieci kolejowej przybywa bezkolizyjnych skrzyżowań, dzięki czemu zwiększane jest bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. W Sulejówku, który leży na ważnej linii kolejowej wschód-zachód rozpoczęły się prace przy budowie nowego tunelu. Kolejne bezkolizyjne obiekty na Mazowszu są realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Warce, Kobyłce i Pruszkowie – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Koszty budowy tunelu w Sulejówku

Przedsięwzięcie zaplanowano oczywiście w rozkładzie jazdy. Ruch pociągów pasażerskich i towarowych został utrzymany, lecz wstrzymano go dla kierujących pojazdami i pieszych.

Inwestycja jest częścią projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap II – część wiaduktowa”. Całość ma kosztować ok. 60 mln zł netto. Prace prowadzone są przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z Województwem Mazowieckim i Miastem Sulejówek. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. PKP PLK zapewniają niemniej ok. 31 mln zł netto wartości inwestycji. Szacowny czas zakończenia robót to III kwartał 2023 roku.

Dodaj komentarz