Tabor

Setny Impuls od Newagu

Na małopolskie tory wyjechały już wszystkie z trzynastu zamówionych Impulsów.  Te ciche i komfortowe pociągi zostały wyposażone m.in.
w bezprzewodowy  internet, gniazdka elektryczne, stojaki na rowery czy udogodnienia dla osób  niepełnosprawnych. Ostatni Impuls przekazano
24 lutego 2017 r. na krakowskim  dworcu. Był to setny elektryczny zespół trakcyjny wyprodukowany przez Newag.

W uroczystości wziął udział marszałek  województwa małopolskiego  Jacek Krupa oraz prezes Newagu  Zbigniew Konieczek. Małopolskie  Impulsy zostały wyprodukowane  w niespełna rok i kosztowały ponad  300 mln zł. Województwo kupiło  w sumie pięć pociągów pięcioczłonowych  oraz osiem czteroczłonowych.  Pierwsze z nich zaczęły wozić  pasażerów w grudniu ubiegłego  roku (sześć pojazdów: cztery składy  5-członowych Impulsów 45WE  oraz dwie sztuki 4-członowych EZT  Impuls 31WE). Pozostałe dotarły  do Małopolski i wyjechały na linie  Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w lutym  2017 r.  – To właśnie tego typu projekty  zmieniają oblicze kolei – mówi marszałek  województwa małopolskiego  Jacek Krupa.

– W ciągu ostatnich  lat, przy ogromnym wsparciu funduszy  unijnych, zakupiliśmy w sumie  czterdzieści cztery nowoczesne  pociągi, które wprowadziły zupełnie  nową jakość w podróże koleją  po Małopolsce. Zapewniam jednak,  że to nie koniec inwestycji w tworzenie  kolei na miarę XXI wieku.  – Jestem niezmiernie dumny  z tego, że setny elektryczny zespół  trakcyjny Impuls wyprodukowany  przez nowosądecki Newag będzie  służył pasażerom Małopolski – dodaje  Zbigniew Konieczek, prezes  Newag SA. – Ten setny pojazd  został wyprodukowany w Nowym  Sączu, a w pełni zaprojektowany  przez naszych inżynierów w Nowym  Sączu i w Krakowie.

Życzę Kolejom  Małopolskim sukcesów oraz  tego, by liczba pasażerów została  podwojona.  Nowy tabor spełnia rygorystyczne  normy europejskie TSI (PRM,  TSI NOI, TSI LOK&PAS, TSI SRT  i TSI CCS), dzięki czemu znacznej  poprawie uległ komfort podróży  małopolskich pasażerów,  przede wszystkim osób niepełnosprawnych  i o ograniczonej mobilności.  Pasażerowie podróżują  w cichych, klimatyzowanych wnętrzach,  wyposażonych w ergonomiczne  fotele, internet i gniazdka  elektryczne. W pojazdach został  zastosowany nowoczesny system  wizualnej i dźwiękowej informacji  pasażerskiej, monitoring oraz system  zliczania pasażerów.

Każdy  czteroczłonowy Impuls pomieści  dwustu pasażerów na miejscach  siedzących (w tym szesnastu  na uchylnych), a pięcioczłonowy  – dwustu pięćdziesięciu na miejscach  siedzących (w tym dwudziestu  na uchylnych).  Impulsy to pojazdy ekonomiczne  i bezpieczne – cechują się niskim  zużyciem energii elektrycznej, gdyż  podczas hamowania pociąg oddaje  energię do sieci trakcyjnej. Pojazdy  spełniają również europejskie normy  zderzeniowe i wytrzymałościowe  (zgodnie z EN 15227 C1 oraz PII  wg EN 12663). Impulsy podróżują  z prędkością eksploatacyjną 160  km/h.

LS