global Tramwaje

Škoda Group dostarczy tramwaje dla Kassel

Rada nadzorcza Kasseler Verkehrs-Gesellschaft (KVG) podpisała ze Škoda Group kontrakt na dostawę 22 nowych dwukierunkowych tramwajów dla Kassel. W ramach opcji KVG może domówić kolejnych 18 pojazdów. Wartość umowy podstawowej to 88 mln euro.

Wizualizacja tramwaju dla Kassel (fot. Škoda Group)
Wizualizacja tramwaju dla Kassel (fot. Škoda Group)

Produkcja nowych tramwajów dla Kassel rozpocząć się ma w 2024 r. Pierwsze pojazdy trafią do KVG w 2026 r.

– Wkrótce kolejne niemieckie miasto będzie korzystało z nowych tramwajów Škoda – mówi Jan Christoph Harder, prezes Region Zachód Grupa Škoda. – Cieszę się, że KVG wybrało nasze rozwiązania. Dwukierunkowe, 30-metrowe pojazdy wyposażone zostaną m.in. w system antykolizyjny, który prezentowaliśmy na targach InnoTrans 2022 w Berlinie.

 

Tramwaje w Kassel każdego roku przewożą 48 mln pasażerów. To 80 proc. ogólnej liczby osób korzystających z komunikacji miejskiej. Pozostałą część transportu zapewniają autobusy i pociągi.

– Wydajny i atrakcyjny transport lokalny zapewnia lepszą jakość życia w mieście – mówi dr hab. Olaf Hornfeck, członek zarządu KVG. – Wybraliśmy Skodę, ponieważ złożyła ona najkorzystniejszą cenowo ofertę. Umowa ta toruje drogę do stopniowej modernizacji naszego systemu transportu publicznego. To warunek do przebudowy mobilności w Kassel i okolicach.

 

Tramwaje dla Kassel – produkcja

Produkcja nowych, dwukierunkowych tramwajów dla Kassel rozpocznie się pod koniec 2024 r. Podobnie jak istniejące tramwaje, nowe pojazdy będą miały długość 30 m oraz sprzęg Albert, który umożliwia doczepienie dodatkowego wagonu.

Każdy z tramwajów będzie miał czworo drzwi z każdej strony oraz oświetlenie i niskopodłogową konstrukcję, ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie.

System antykolizyjny zapewni pasażerom wyższy poziom bezpieczeństwa Tramwaje dla Kassel będą jednymi z pierwszych w Grupie Škoda, które zostaną wyposażone w zaawansowany system antykolizyjny Škody.

– Włączenie tej technologii pokazuje wyraźne skupienie się Grupy Škoda na innowacjach i jej zaangażowanie w priorytetowe traktowanie bezpieczeństwa pasażerów – dodają przedstawiciele producenta.

 

System antykolizyjny Škoda

Škoda po raz pierwszy zaprezentowała system antykolizyjny na targach InnoTrans 2022. Technologia Grupy Škoda tworzy wirtualny tunel przed tramwajem. System wykrywa w nim wszystkie przeszkody statyczne, a także dynamiczne i ostrzega maszynistę, a w razie potrzeby uruchamia hamulec awaryjny. Cały otaczający obszar jest monitorowany przez zestaw czujników, który obejmuje LiDAR, jednostkę IMU i kamerę.

LiDAR odpowiada za trójwymiarowe odwzorowanie otoczenia w zasięgu 100-150 m zarówno w poziomym, jak i pionowym polu widzenia. Jednostka IMU przekazuje informacje o przechyleniu pojazdu do systemu, a także pomaga sygnałowi wyjściowemu czujnika z systemu antykolizyjnego odzwierciedlać profil toru. Aparat zapewnia obrazy 2D o wysokiej rozdzielczości, które rejestrują więcej szczegółów.

Dostawę pierwszego tramwaju do Kassel zaplanowano na 2026 r. Wtedy też rozpoczną się testy techniczne i próby na ulicach miasta. Do regularnej eksploatacji pojazdy trafić mogą już w 2027 r.

Dodaj komentarz