VR-Yhtymä Oy – państwowy przewoźnik kolejowy w Finlandii – kupi od Škoda Transtech dziewięć nowych, piętrowych wagonów sypialnych i osiem wagonów kuszetek. Nowa flota wyjedzie na tory do końca 2025 r. Wartość podpisanego kontraktu to ok. 50 mln euro.
![Nowe wagony od Škoda Transtech zostaną oddane do użytku do końca 2025 roku. (fot. VR-Yhtymä Oy)](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2023/01/Havainnekuva_makuuvaunu-scaled.jpg)
Nowe wagony to odpowiedź finlandzkiego przewoźnika na zapotrzebowanie na podróże nocne. Celem VR jest zwiększenie popularności nocnych połączeń kolejowych.
– W porównaniu z 2018 rokiem popularność nocnych podróży koleją wzrosła o 17 procent. Dzięki nowej flocie chcemy spełnić życzenia pasażerów i jeszcze bardziej podnieść komfort podróżowania. Praca i spożywanie posiłków we własnej kabinie będzie w przyszłości jeszcze wygodniejsze – mówi CEO VR Elisa Markula.
Nowe wagony zostaną oddane do użytku do końca 2025 roku. Wejdą one do eksploatacji na trasach pociągów nocnych, tj. z Helsinek, Turku i Tampere do Oulu, Rovaniemi, Kemijärvi i Kolar, w ramach obecnych konfiguracji pociągów nocnych. Obecna flota nocnych pociągów VR składa się z 80 wagonów sypialnych i 33 wagonów kuszetek.
Wagony Škoda Transtech wyprodukuje w fabryce w Otanmäki, Kajaani.
– Nasze wagony nocne to dobry przykład nowoczesnej konstrukcji taboru, dzięki któremu ruch kolejowy staje się atrakcyjną alternatywą ruchu drogowego. Transakcja wzmacnia portfel zamówień naszej fabryki w Otanmäki i utrzymuje witalność i konkurencyjność regionu – mówi Juha Vierros, dyrektor generalny Škoda Transtech.
Kontrakt obejmuje prawo opcji na zakup kolejnych 30 wagonów sypialnych i takiej samej liczby wagonów kuszetek. Przy pomocy nowego taboru VR może zwiększyć w przyszłości liczbę nocnych pociągów lub tras. Wymieni także stare wagony sypialne, które pochodzą z lat 30. XX wieku.