Polregio Wywiady

Skokowa wymiana taboru to dla POLREGIO sprawa egzystencjalna

Adam Pawlik, Prezes Zarządu POLREGIO S.A., opowiedział o rekordowym roku dla Spółki, pilnej potrzebie wymiany taboru oraz nacisku na cyfryzację i innowacje.

Adam Pawlik, Prezes Zarządu POLREGIO S.A.
Adam Pawlik, Prezes Zarządu POLREGIO S.A.
Panie Prezesie, zacznijmy klasycznym już pytaniem. Czy może Pan podsumować poprzedni rok? Jaki był dla POLREGIO? Czy osiągnęliście zakładane cele? A może zostały przekroczone?

Mogę powiedzieć, że znacząco przekroczyliśmy zakładane cele. Największym osiągnięciem ubiegłego roku jest rekordowa liczba przewiezionych przez POLREGIO pasażerów. O ponad 8 mln przebiliśmy dotychczasowy najwyższy wynik z 2019 roku, kiedy z naszych usług skorzystało niemal 89 mln pasażerów. W 2023 roku przewieźliśmy już 97 mln 288 podróżnych, co oznacza wzrost przejazdów o 11,6 % w stosunku do 2022 roku – liczba pasażerów zwiększyła się aż 10,1 mln osób. To ogromny sukces, a zarazem potwierdzenie, że spółka znajduje się na właściwym torze rozwoju. Kolejny rok jesteśmy także liderem na rynku przewozów pasażerskich w całej Polsce – zgodnie z danymi, jakie niedawno opublikował Urząd Transportu Kolejowego. Przewieźliśmy ponad ¼ wszystkich pasażerów kolei w naszym kraju!

W jakich jeszcze obszarach, poza zapełnieniem pociągów, może Pan uznać poprzedni rok za przełomowy dla Spółki?

Ubiegły rok był również przełomowy, jeśli chodzi o tempo cyfryzacji kanałów sprzedaży. We wrześniu 2023 r. na branżowych targach TRAKO pokazaliśmy nowe urządzenia samoobsługowe do sprzedaży biletów. To oczywisty krok w związku z wszechobecną cyfryzacją i automatyzacją sprzedaży usług. Kolej może tutaj korzystać z doświadczeń innych branż, jak chociażby gastronomii i zwiększać obroty dzięki maszynom samoobsługowym, aplikacjom czy ofertom przeznaczonym dla użytkowników obeznanych ze światem cyfrowym. Konsekwentnie inwestujemy w ten kanał dystrybucji biletów. W efekcie w 2023 r. sprzedaż w kanałach zdalnych w porównaniu do 2022 r. wzrosła aż o blisko 40%.

POLREGIO w ostatnich miesiącach wprowadza innowacyjne rozwiązania. Jednym z najbardziej znanych w branży kolejowej innowacji POLREGIO są właśnie videomaty. Czy te urządzenia sprawdzają się w codziennym użytku?

Pasażerowie odbierają je bardzo dobrze. To zasługa ich funkcjonalności i łatwości w obsłudze. Zarówno nasze videomaty, jak i mobilne biletomaty w pociągach, są wyposażone w duże, kolorowe i dotykowe wyświetlacze. Dodatkowo videomaty mają funkcję połączenia z konsultantem w godzinach od 6 rano do 22, czyli wtedy, gdy uruchamiamy pociągi. Można zatem za ich pośrednictwem kupić bilet dokładnie w taki sam sposób, jak w tradycyjnym okienku kasowym. Wprowadziliśmy łącznie aż trzy rodzaje nowych urządzeń samoobsługowych, bo oprócz videomatów wewnętrznych, mamy jeszcze urządzenia zewnętrzne, przystosowane do pracy w trudnych warunkach atmosferycznych. Wszystkie nasze urządzenia to sprzęt klasy przemysłowej, czyli przeznaczony do długiej, bezawaryjnej eksploatacji przez długi czas.

Adam Pawlik: Videomat to biletowa rewolucja Polregio [WYWIAD]

Dodaj komentarz