Inwestycje

Sokółka: trwa budowa wiaduktu nad linią kolejową z Białegostoku do granicy z Białorusią

Fot. Intop Warszawa sp. z o.o / PKP PLK

Zastąpi dwa przejazdy kolejowe, usprawni ruch i zwiększy bezpieczeństwo. W Sokółce, nad linią kolejową z Białegostoku do granicy z Białorusią, powstaje wiadukt drogowy. To wspólna inwestycja PKP PLK, Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku i Gminy Sokółka za prawie 50 mln zł. Budowa współfinansowana jest ze środków unijnych POIiŚ.

Nowy obiekt usprawni ruch kolejowy oraz drogowy i zastąpi dwa przejazdy kolejowo-drogowe przy ul. Kryńskiej i ul. Roski Małe. Dzięki chodnikowi, ścieżce rowerowej i windom, z wiaduktu skorzystają także rowerzyści, piesi oraz osoby niepełnosprawne.

Wykonawca utrzymuje dobre tempo prac. Inwestycja ma być gotowa w przyszłym roku.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie zwiększają poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach dróg i torów. W tym celu wykorzystywane są m.in. środki POIiŚ. Sokółka to kolejna miejscowość, w której powstaje bezkolizyjny przejazd przez linię kolejową. Dzięki inwestycji sprawniej pojadą pociągi – powiedział Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Wykonawca postawił już trzy przęsła wiaduktu – najszersze (środkowe) ma rozpiętość 58 m, dwa boczne – 42 m. Obiekt będzie miał 142 metry długości oraz ponad 16 m szerokości. To pozwoli stworzyć nie tylko jezdnię i chodnik, ale także ciąg pieszo-rowerowy.

Na żelbetowe podpory przy pomocy specjalistycznego dźwigu nasunięto kolejno 6 elementów stalowej konstrukcji. Charakterystyczna kratownica, na której oprze się w przyszłości jezdnia, waży prawie 800 ton. Zanim wiadukt zostanie ukończony budowniczy zużyją 420 ton stali zbrojeniowej i ponad 300 „gruszek” betonu. Prace na budowie rozpoczęły się wiosną ubiegłego roku.

W związku z budową wiaduktu konieczna była przebudowa niektórych elementów infrastruktury kolejowej. Skorygowano przebieg linii energetycznych. Przebudowano sieć trakcyjną, a nad trakcją dodatkowo zainstalowane będą osłony przeciwporażeniowe. Wykonane zostanie także wygrodzenie i chodnik wzdłuż linii kolejowej.

PKP Polskie Linie Kolejowe zainwestowały w projekt 11 mln zł. Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” współfinansowanego z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakres PLK obejmuje budowę części obiektu nad linią kolejową oraz dostosowanie elementów infrastruktury kolejowej.

Źródło: PKP PLK