Inwestycje

Specjalistyczna maszyna AHM usprawni ruch kolejowy między Kielcami a Częstochową

Na liniach kolejowych między Kielcami przez Włoszczowę do Częstochowy oraz Rykoszynem a Włoszczową pracuje maszyna AHM. Urządzenie usprawni ruch kolejowy w regionie.

Fot. Łukasz Jabłoński

Na przystanku Bukowa podróżni mają dogodny dostęp do pociągów z obu peronów. Do nowego, czynnego od grudnia peronu dołączył sąsiedni. Wyższy peron ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów relacji Częstochowa – Kielce.

Dla podróżnych dostępne są 2 wiaty z ławkami oraz tablice informacyjne. Dojście na peron ułatwia pochylnia. Dla lepszej orientacji niewidomych i niedowidzących w nawierzchni peronu są wypukłe pasy i ścieżki naprowadzające.

Na szlaku Rykoszyn – Włoszczowa specjalistyczny sprzęt szykuje sprawniejsze podróże między województwem świętokrzyskim a śląskim. Likwidację ograniczeń prędkości zapewnia specjalna maszyna torowa AHM800. Pojazd unosi tor i wykonuje pod nim niezbędne prace. Maszyna wybiera stary tłuczeń i górną warstwę podtorza oraz dostarcza w jego miejsce nowy materiał. W pracach uczestniczy również oczyszczarka tłucznia. Zastosowanie maszyn ogranicza czas robót i na tor szybciej wracają pociągi.

Na podstawie wcześniejszych badań, w niektórych miejscach przewidziano wymianę szyn i podkładów. Przeprowadzona będzie regulacja toru.

Wyremontowane zostaną także 4 obiekty inżynieryjne. Z prac skorzystają kierowcy, gdyż zaplanowano remont jezdni na przejeździe kolejowo-drogowym w Ludyni. Wartość prac wykonywanych ze środków budżetowych to ok. 17,5 mln zł netto. Realizowane będą do końca III kw. 2020 r. Prace nie wpływają na kursowanie pociągów.

Prace między Rykoszynem a Włoszczową to kolejny etap poprawy świętokrzyskiego odcinka linii Kielce – Częstochowa – Fosowskie. W ostatnich miesiącach PLK przebudowały perony na przystankach Czarnca i Bukowa. Mieszkańcy powiatu włoszczowskiego mogą wygodniej wsiadać do pociągów w kierunku Kielc, Katowic i Częstochowy. W latach 2017-2019 poprawiono stan 16 km torów, także z wykorzystaniem maszyny AHM. Poziom bezpieczeństwa zwiększyła również przebudowa 7 przejazdów kolejowo-drogowych.

Inwestycje umożliwiły eliminację ograniczeń prędkości, a tym samym skrócenie czasu jazdy pociągów pasażerskich na odc. Kielce – Częstochowa o 17 min. Komfort podróży podniosła również przebudowa 5 peronów: na przystanku Ludynia Dwór (2) oraz na stacjach Włoszczowa (2) i Kielce Herbskie. W latach 2017-2019 na prace przeznaczono ok. 29 mln zł.