Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Sprawniejsza komunikacja między Szczecinem a Poznaniem

Na kolejnych odcinkach modernizowanej trasy E59, na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie, zakończyły się prace. Ich efektem jest nowy tor między Krzyżem a Podleścem oraz nowy peron w Drawinach. Dzięki środkom z instrumentu Unii Europejskiej „CEF” („Łącząc Europę”), inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zapewni wygodniejsze i sprawniejsze podróże.

Pociąg przy nowym peronie na przystanku Drawiny (Fot. Łukasz Bryłowski / PKP PLK)
Pociąg przy nowym peronie na przystanku Drawiny (Fot. Łukasz Bryłowski / PKP PLK)

W Drawinach dzięki wyższemu, szerszemu i dłuższemu peronowi, pasażerowie wygodniej wsiadają i wysiadają z pociągów. Platforma została dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonano wygodne dojście do peronu i antypoślizgową nawierzchnię wraz ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowane zostały nowe wiaty i ławki, które poprawiły komfort oczekiwania na pociąg. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewnia bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Obok peronu są stojaki na rowery, dzięki którym osoby podróżujące koleją, mogą połączyć dwa ekologiczne środki transportu.

Bardziej komfortowy i łatwiejszy dostęp do kolei

Już w 24 miejscowościach na trasie między Poznaniem a Szczecinem można wygodniej wsiadać do pociągów z nowych peronów. Pasażerów Polskie na zachodniopomorskiej i lubuskiej części trasy udogodnienia czekają na peronach w: Drawinach, Podleścu, Mierzęcinie, Bierzwinku, Rębuszu, Starym Klukomiu, Choszcznie, Ziemomyślu, Dolicach, Morzycy, Kolinie, Grzędzicach, Miedwiecku, Reptowie i Szczecinie Zdunowie. Modernizacja zwiększy komfort podróży na ponad 30 stacjach i przystankach.

Sprawne przejazdy pomimo prowadzonych prac

Na 190 km trasie PoznańSzczecin, rozkładowe przejazdy pociągów i roboty zapewnia odpowiednia organizacja inwestycji. Dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania są już gotowe m.in. na szlakach PoznańWronki, Słonice – Choszczno oraz Reptowo – Szczecin Dąbie. Jeden tor wykonano m.in. na odcinkach Krzyż – Podlesiec, Drawiny – Dobiegniew, Dobiegniew – Rębusz, ChoszcznoDolice i Stargard – Reptowo.

Szybciej i bezpieczniej

Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu między Poznaniem a Szczecinem skróci się. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń, najszybsze pociągi pokonają trasę z prędkością 160 km/h, w czasie poniżej 2 godzin. Dzięki większej przepustowości linii możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów, a także uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Linia zapewni lepsze warunki przewozu towarów. E59 jest częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska m.in. do zachodniopomorskich portów. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu i Stargardzie zwiększą bezpieczeństwo.