Tabor

Stadler wyprodukuje 14 nowych FLIRTÓW dla Kolei Mazowieckich

Umowa na dostawę 14 nowych pociągów elektrycznych FLIRT podpisana. Jednostki wyprodukuje siedlecka firma Stadler. Pierwsze pojazdy wyjadą na mazowieckie tory za dwa lata. Ich zakup możliwy był dzięki wsparciu finansowym z Unii Europejskiej. Koleje Mazowieckie na ten cel otrzymały dofinansowanie w wysokości 162 mln zł.

Fot. Koleje Mazowieckie
Fot. Koleje Mazowieckie

Koleje Mazowieckie, dzięki wsparciu z UE, kupią kolejnych 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ER160 FLIRT 3. Wartość inwestycji taborowej to 669 mln zł, z czego 162 mln zł pochodzi z dofinansowania z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza na lata 2021-2027. Kwota ta zawiera:

  • Zakup pojazdów
  • Pakiet pozderzeniowo-naprawczy
  • Szkolenia pracowników z obsługi technicznej pojazdów

Podpisana umowa jest trzecią z czterech umów wykonawczych przewidzianych w kontrakcie zawartym w roku 2024. Docelowo Koleje Mazowieckie wzbogacą swój park taborowy o 39 nowych pociągów. W ramach odrębnej umowy ze Stadlerem, do mazowieckiego przewoźnika dostarczonych zostanie jeszcze 25 identycznych pojazdów.

– W marcu podpisaliśmy umowę na 6 dwuczłonowych szynobusów od PESY, które wyjadą na trasy do Tłuszcza, Ostrołeki, Płocka, Nowego Dworu czy Siedlec – mówi marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik. – Dziś podpisana została kolejna umowa ze Stadlerem na zakup 14 pociągów dofinansowanych przez UE.

 

Pięcioczłonowe pojazdy pomieszczą 600 osób, w tym 279 na miejscach siedzących. Poruszają się z prędkością maksymalną 160 km/h. Są wyposażone w urządzenia ETCS poziomu 2 zapewniające sygnalizację kabinową, która wspiera pracę maszynistów i poprawia bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu. Pozwala m.in. na odpowiednią reakcję i dostosowanie jazdy do panujących warunków. Wdrożenie sygnalizacji kabinowej eliminuje ewentualne błędy ludzkie wynikające np. z braku widoczności semaforów czy nieznajomości przez maszynistę szlaku.

Pociągi spełniają wymagania standardów TSI i normy bezpieczeństwa zderzeniowego (EN 15227).

Nowe pojazdy wyjadą na wszystkie linie obsługiwane przez KM – m.in. do Siedlec, Łowicza, Skierniewic, Radomia czy Dzialdowa. Stadler dostarczy KM łącznie 64 nowoczesne pojazdy FLIRT.

Tabor Kolei Mazowieckich

– Obecnie Koleje Mazowieckie mają już 71 elektrycznych pociągów typu FLIRT – mówi Janina Ewa Orzełowska, członkini zarządu województwa mazowieckiego. – Wszystkie wyprodukowane zostały w Siedlcach.

 

O istocie podpisanego kontraktu mówił Radosław Banach, prezes zarządu Stadler Polska.

– Koleje Mazowieckie to bardzo ważny klient i partner od początku naszej działalności w Polsce. Dzięki zamówieniom od KM zwiększamy liczbę miejsc pracy w Siedlcach o kolejne 200. To dla nas duża satysfakcja że możemy rozwijać na Mazowszu naszą działalność i mieć swój udział w poprawie komfortu podróżowania koleją w regionie.

 

Nowe pociągi to pojazdy o lekkiej, aluminiowej konstrukcji, charakteryzujące się niskim zużyciem energii i łatwą obsługą.

– Pociągi wyprodukowane przez Stadlera będą nowoczesne i ekologiczne, a – co najważniejsze – bezpieczne i przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, podróżujących z wózkami dziecięcymi czy rowerami – mówi Anna Brzezińska, członkini zarządu województwa mazowieckiego.

 

Dodaj komentarz