Aktualności Wydarzenia

Stały czy przemienny? Jaki prąd dla polskiej kolei?

Czy polska kolej powinna wciąż korzystać z prądu stałego o napięciu 3000V i inwestować w lokomotywy dwusystemowe aby wjechać na międzynarodowe szlaki? Czy lepszym rozwiązaniem byłaby budowa linii wysokich prędkości zasilanych napięciem przemiennym 2x25000V, które wpiszą się w europejskie połączenia?

Nowe połączenia do portów i centrów logistycznych, sieć pociągów wysokich prędkości obsługujących największe polskie miasta oraz planowany układ Centralnego Portu Komunikacyjnego to wyzwania nie tylko ekonomiczne ale również techniczne. Związane z nimi kluczowe decyzje dotyczą m.in. wyboru systemu zasilania, a więc stawiają pytanie czy powinno się pozostać przy dotychczas stosowanym prądzie stałym 3 kV czy wprowadzać rozwiązania oparte o prąd przemienny 25 kV. Odpowiedź na to pytanie znajduje się w eksperckim raporcie Fundacji ProKolej i Instytutu Kolejnictwa pt: „3 czy 25 kV? Porównanie systemów zasilania kolejowej sieci trakcyjnej”, który zaprezentowano dziś podczas konferencji „Kolej 365”.

– Celem opracowanego wspólnie z Instytutem Kolejnictwa raportu jest zebranie i uporządkowanie argumentów do dyskusji o wyborze systemu zasilania sieci trakcyjnej – podkreśla dr Jakub Majewski, Prezes Fundacji ProKolej – to element przygotowujący kolejne etapy merytorycznej dyskusji do wyboru optymalnego rozwiązania.

 

Autorzy raportu „3 czy 25 kV? Porównanie systemów zasilania kolejowej sieci trakcyjnej” zwracają uwagę na konieczność kompleksowego ujęcia omawianej problematyki – a więc także na analizę całego układu zasilania zewnętrznego i charakterystykę taboru. Jednocześnie końcowe wnioski oparte są na symulacjach i obliczeniach przeprowadzonych dla czterech konkretnych tras.

– Uzyskane wyniki pokazały, że nie można jednoznacznie stwierdzić, który z systemów zasilania sieci trakcyjnej jest lepszy w polskich warunkach, szczególnie jeśli mamy ma myśli prędkości jazdy 200-250 km/h – mówi dr inż. Artur Rojek z Instytutu Kolejnictwa – Przy ewentualnych przyszłych rozstrzygnięciach trzeba mieć świadomość, że przebudowa systemu na prąd przemienny wymaga dodatkowych prac po stronie systemu elektroenergetycznego wysokich napięć i w wielu innych aspektach”.

 

W Polsce jest prawie 12 tys. km linii kolejowych zelektryfikowanych w systemie 3 kV DC. Zasila je ponad 500 podstacji trakcyjnych, w znacznej części nowych lub zmodernizowanych w ostatnich latach. Z drugiej strony nawet w państwach, w sieć zasilana jest prądem stałym na liniach dużych prędkości budowany jest obecnie system 25 kV 50 Hz. Dlatego inwestycje w drugi system są racjonalne przede wszystkim na liniach nowych lub niezelektryfikowanych, o długości ponad 100 km. Na południu Polski uzasadnia je dodatkowo planowana zmiana systemów zasilania sieci trakcyjnej na Słowacji i w Czechach, a na północy budowa Rail Baltcia i plany przejęcia przez kolej połączeń tranzytowych.

Informacja prasowa

Reklama