Wywiady

Stawiamy na dynamiczny rozwój

„Raport Kolejowy” rozmawiał z Piotrem Ignasiakiem, Prezesem CARGOUNIT, o korzyściach związanych z wynajmem taboru, różnicach pomiędzy rynkiem polskim a rynkami europejskimi oraz planach na przyszłość.

Raport Kolejowy: Panie Prezesie, na początek proszę przybliżyć naszym czytelnikom działalność firmy: jakie usługi oferujecie? Co Was wyróżnia?

Piotr Ignasiak: CARGOUNIT to największy niezależny operator wynajmu lokomotyw towarowych w Polsce oraz lider w Europie Środkowo- Wschodniej, a także jeden z największych tego typu podmiotów w całej Europie. Jest właścicielem ponad 160 lokomotyw, zarówno nowych, jak i używanych, zapewniając największą różnorodność taboru na polskim rynku – od tradycyjnych lokomotyw spalinowych, po nowoczesne elektryczne. Co nas wyróżnia? Przede wszystkim elastyczność. Z uwagi na nasze szerokie portfolio oraz wykfalifikowaną kadrę jesteśmy w stanie odpowiadać na zapotrzebowanie naszych klientów szybko, sprawnie dostarczając pojazdy. Szczególnie ważna dla naszych kontrahentów jest również wysoka dostępność techniczna naszej floty. Przykładamy dużą wagę do jakości napraw i przeglądów dokonywanych na naszych pojazdach. Poza tym wszystkie nasze umowy przygotowywane są w oparciu o prawo polskie. Są one przejrzyste oraz spełniają oczekiwania i standardy odbiorców naszych usług. Z większością z nich, największymi polskim firmami, współpracujemy od wielu lat, często więc rozumiemy się bez słów. To jest bardzo ważne.

RK: Jakim taborem dysponujecie? W jaki sposób utrzymujecie tabor?

PI: Oferujemy lekkie i ciężkie lokomotywy manewrowe takich typów, jak SM42, 6Dg, T448P, SM48, S200, a nawet kilka bardzo małych manewrówek. Mamy ciężkie lokomotywy spalinowe, np. modernizowane ST44, BR232. Dysponujemy lekkimi elektrowozami, jak EU07. Posiadamy również ciężkie elektrowozy – Skoda 181, 182, 183, ET22. A także najnowocześniejsze konstrukcje, czego przykładem są Gammy i Dragony. Jeśli chodzi o utrzymanie to w większości przypadków opieramy się na sprawdzonych partnerach zewnętrznych. W Polsce i na rynkach ościennych pracuje dla nas wielu wykwalifikowanych i zaufanych dostawców. Po wielu latach partnerstwa osiągnęliśmy naprawdę wysoki poziom wzajemnego zrozumienia, gwarantujący efektywne i terminowe dostarczanie nam przez nich najlepszych usług. My także rozwijamy się w tym zakresie. Udało nam się zbudować wewnątrz firmy naprawdę mocny i – co ważne – kompetentny zespół techniczny, który odpowiada za zarządzanie naszymi procesami naprawczymi i modernizacyjnymi.

RK: Z kim współpracujecie? Kto wynajmuje u was tabor?

PI: Z usług CARGOUNIT korzystają między innymi przewoźnicy z branży paliwowej, petrochemicznej, podmioty odpowiedzialne za transport surowców oraz ładunków specjalnych. Natomiast POWERUNIT współpracuje z lokalnymi przewoźnikami pasażerskimi z rynku publicznego, np. aktualnie z Kolejami Śląskimi i Małopolskimi.

RK: Zaczynaliście od wynajmu taboru o przeznaczeniu towarowym, teraz w ofercie macie także tabor pasażerski. Czym się różnią te dwa rynki? Czy któryś jest trudniejszy?

PI: Najem pojazdów na rynku pasażerskim w Polsce dopiero raczkuje. A że rynek jest duży, chłonny, więc moim zdaniem wcześniej czy później usługa najmu taboru stanie się bardziej powszechna, podobnie jak to nastąpiło w przypadku rynku cargo. CARGOUNIT dysponuje unikalnym, największym doświadczeniem w zakresie najmu lokomotyw towarowych, więc naturalną tego konsekwencją jest nasza oferta dla przewoźników pasażerskich w ramach POWERUNIT. Usługi najmu pojazdów pasażerskich są już powszechne w Europie Zachodniej, więc wierzę, że wkrótce na większą skalę przekonają się do nich także rodzimi przewoźnicy. Tym bardziej, że tak naprawdę są one komplementarne w stosunku do ich własnego taboru i efektywnie go uzupełniają.

RK: Pana zdaniem przewoźnikom bardziej opłaca się zakup czy wynajmowanie taboru?

PI: Najem taboru stał się już ważnym i naturalnym elementem dojrzałych europejskich rynków kolejowych, takich jak Francja czy Niemcy. Warte podkreślenia jest to, że coraz częściej wykorzystuje się tam też formułę najmu zwrotnego. Moim zdaniem symptomy zmiany są już widoczne i tendencje te będą się tylko nasilać. CARGOUNIT jest tego najlepszym przykładem. W kilka lat staliśmy się liderem polskiego i regionalnego rynku w zakresie wynajmu lokomotyw towarowych. A widzimy tutaj nadal olbrzymi potencjał do dalszego rozwoju. Nie mówiąc już o przewozach pasażerskich, gdzie nasz POWERUNIT jest de facto pierwszy w rozpoznawaniu rynku, a także – co warto podkreślić – w jego pewnego rodzaju edukowaniu i wskazywaniu, że najem jest równie, a moim zdaniem nawet bardziej opłacalny niż tylko posiadanie taboru na własność. Widzimy, że w Polsce przewoźnicy decydują się na usługę najmu m.in. dlatego, że zmienia się struktura kontraktów przez nich zawieranych. Coraz częściej wieloletnie umowy ustępują miejsca krótszym kontraktom. A to powoduje, że z ekonomicznego punktu widzenia coraz rzadziej opłaca się inwestować w zakup i utrzymanie drogiego taboru. Lepiej dla przewoźników jest skupić się wyłącznie na swojej kluczowej działalności przewozowej, a kwestię taboru przynajmniej częściowo zlecić zewnętrznej firmie. Pamiętajmy, że w przypadku najmu taboru po stronie przewoźników, szczególnie tych małych i średnich, nie ma konieczności wykazania się zdolnością kredytową ani zapewnienia wkładu własnego, który normalnie jest wymagany do zakupu taboru. A co najważniejsze, w przeciwieństwie do kredytu, najem nie rodzi dla przewoźników długoletniego zobowiązania finansowego.

RK: Pool taborowy to wciąż w Polsce pewna nowość. Jak ocenia Pan pod tym względem polski i europejski rynek kolejowy?

PI: Już wkrótce wejdzie w życie IV Pakiet Kolejowy, który otworzy dostęp do rynku wielu nowym przewoźnikom, a oni będą potrzebować taboru. Będą wśród nich małe i średnie podmioty, dla których, tak jak wspominałem wcześniej, najem lokomotyw, taboru będzie jedynym rozsądnym rozwiązaniem z ekonomicznego i technicznego punktu widzenia. Rynki większości państw Europy Zachodniej są już dużo bardziej rozwinięte w tym zakresie, więc moim zdaniem w oczywisty sposób podobne tendencje wystąpią w Polsce. To tylko kwestia czasu.

RK: Jaki jest Pana zdaniem największy sukces CARGOUNIT?

PI: Zdecydowanie jest to stworzenie w kilka lat z CARGOUNIT lidera rynku wynajmu lokomotyw towarowych w Polsce i Europie Środkowo- Wschodniej, a także szóstego gracza na naszym kontynencie.

RK: A jakie wyzwania stoją przed firmą w bliższej i dalszej przyszłości?

PI: Rozwój, rozwój i jeszcze raz rozwój. Pozyskiwanie nowych klientów i nowych rynków. Jako CARGOUNIT przyglądamy się naszym bliższym i dalszym sąsiadom, analizując możliwości ekspansji w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Stawiamy też na dynamiczny rozwój usług POWERUNIT dla przewoźników pasażerskich – chcemy przekonywać ich do naszej oferty.

Rozmawiała LS