Inwestycje

Szprychy połączą CPK

Udostępniono założenia dokumentu, który przewiduje budowę 1,6 tys. km
linii kolejowych na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

Założenie dokumentu wyjaśnił Piotr Malepszak p.o. prezesa CPK:
– Dziesięć kolejowych „szprych” zbiegnie się w projektowanym węźle przesiadkowym w Baranowie i w Warszawie.

W maju dokument ma trafić do konsultacji społecznych. Przyjęcie programu przez rząd jest natomiast możliwe w listopadzie bieżącego roku.
Założenia dokumentu opierają się o budowę nowych linii kolejowych do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego o długości 1,6 tys. km. Ponadto przed otwarciem Portu powstać muszą odcinki dużych prędkości łączący Warszawę z CPK i Łodzią, którym pociągi będą jeździć z prędkością do 250 km/godz. Przede wszystkim ma powstać 10 kolejowych szprych.

Szprychy to w kolejowej części Programu pajęczyna nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK. Rezultatem powstania tej pajęczyny będzie dojazd pociągiem do centralnego lotniska w czasie nie dłuższym niż 2 godz. W jej zasięgu znajdą się największe miasta w kraju, z wyjątkiem Szczecina, do którego z racji odległości czas wyniesie 3 godz. 15 minut. Dogodnym dojazdem do CPK według zapowiedzi objęte będą także przygraniczne obszary Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Litwy i obwodu kaliningradzkiego.
– 10 kolejowych „szprych” – taki układ jest praktyczny i funkcjonalny w swojej prostocie. Docelowo umożliwi on skomunikowanie nawet odległych od CPK obszarów w atrakcyjnym czasie podróży przy zastosowaniu pociągów jeżdżący z prędkością do 250 km/godz. – podkreślił Malepszak.

W założenia szprycha składać się będzie z nowych odcinków sieci, a także wyremontowanych lub zmodernizowanych istniejących odcinków. Na potrzeby budowy systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki: CPK, odpowiedzialną za realizację zadań lotniskowych i kolejowych w ramach budowy nowych linii oraz PKP Polskie Linie Kolejowe, która jest zarządcą infrastruktury kolejowej w Polsce i odpowiada za modernizację linii istniejących.
Spółki te ustaliły z Ministerstwem Infrastruktury, że z 1,6 tys. km nowych linii które mają powstać w ramach projektu 140 km określono jako tzw. etap zero. Ten powinien być zakończony przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej. Przede wszystkim chodzi tutaj o nową linię dużych prędkości Warszawa – CPK – Łódź Fabryczna. Natomiast w okolicach Baranowa powstanie węzeł, którego częścią będą łączniki między CPK a istniejącymi liniami nr 1 i 4 (Warszawa – Grodzisk Mazowiecki. – Łódź) oraz nr 3 (Warszawa – Kutno – Poznań). Planuje się także zbudowanie linii CMK Północ. Będzie ona przedłużeniem Centralnej Magistrali Kolejowej z rejonu Żyrardowa do CPK, a dalej w kierunku Płocka, Włocławka, Grudziądza i Trójmiasta.

RK

Avatar
MD