Przewozy towarowe

Szybciej do portów. PKP PLK modernizuje trójmiejskie tory kolejowe

Wizualizacja Port Północny Pylon, źródło PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – BBF

Za ponad 2,6 mld zł PKP Polskie Linie Kolejowe poprawiają dostęp do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Przebudowane stacje odprawią sprawniej i bezpieczniej pociągi towarowe. Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa trwa wzmacnianie gruntu, a na stacji Gdynia Port przygotowania do budowy nowych torów.

Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa zdemontowano 23 km torów oraz 50 rozjazdów. Gotowe jest także odwodnienie. Wykonawca prac wzmacnia grunt, do czego użył do tej pory prawie 1,8 tys. pali.

Na przystanku Gdańsk Kolonia trwa przebudowa przejścia dla pieszych oraz budowa nowej nastawni. Zainstalowane w niej urządzenia oraz system sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawniejszą i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych.

Na odcinku od stacji Gdańsk Główny do stacji Gdańsk Zaspa Towarowa zdemontowano tor linii towarowej, razem z siecią trakcyjną, oraz zlikwidowano peron na przystanku Gdańsk Nowe Szkoty, co umożliwiło przygotowanie terenu pod wzmocnienie gruntu.

Na stacji Gdańsk Port Północny PLK kontynuują prace związane ze wzmacnianiem gruntu, budową sieci trakcyjnej i nowych torów. Usunięto 7 km starych torów i rozjazdy, uformowano nowe nasypy. Trwa budowa sieci teletechnicznej, elektroenergetycznej oraz systemu sterowania ruchem kolejowym.

W ramach projektu „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” przebudowanych zostanie ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych. Modernizacja obejmie także wymianę 221 rozjazdów, przebudowę 3 mostów, 2 wiaduktów oraz 18 przepustów. Nad torami stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, w ciągu ulicy Ku Ujściu, wybudowany zostanie nowy wiadukt z drogami dojazdowymi.

Gdynia

Na stacji Gdynia Port kontynuowane są prace przy odwodnieniu, budowie sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej. Demontowana jest stara sieć trakcyjna i urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym. Usunięto już ponad 54 km starych torów oraz prawie 100 rozjazdów, które zastąpi nowa infrastruktura. Nowe rozjazdy umożliwią sprawny przejazd składów z toru na tor. Do pierwszego etapu budowy nowego układu torowego przygotowano ponad 150 tys. podkładów oraz ponad 10 km szyn.

Projekt pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” wiąże się z przebudową 115 km torów oraz elektryfikacją dojazdów do bram portu. Przebudowanych będzie 13 km dróg, most kolejowy oraz 2 przejazdy kolejowo – drogowe. Komunikację ułatwi budowa dwóch wiaduktów kolejowych.

Modernizacja poprawi kolejowy dostęp do portów morskich w Trójmieście. Nowe systemy sterowania ruchem kolejowym pozwolą na sprawniejszą i bezpieczną obsługę większej liczby pociągów towarowych. Umożliwi to obsługę dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilości towarów. Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Gdańsku i Gdyni znacznie poprawią warunki przewozu ładunków koleją.

Źródło: PKP PLK