Inwestycje Raport z Polski

Szybkość, komfort i bezpieczeństwo. Konstrukcje specjalne do serwisowania pojazdów szynowych

Produkcja, serwis oraz codzienna obsługa pojazdów szynowych wymagają od pracodawców przemyślanej strategii dotyczącej organizacji stanowisk roboczych. Z uwagi na duże gabaryty taboru kolejowego, wiele zadań wykonywanych jest wysoko nad podłożem, co ogranicza komfort prac i zwiększa zagrożenie upadkiem z wysokości. Jak zadbać o wygodę i bezpieczeństwo pracowników? Korzystając z indywidualnie projektowanych platform roboczych, dopasowanych do kształtu obsługiwanego pojazdu. W ich produkcji od lat specjalizuje się firma KRAUSE. Oto przykłady realizacji flagowych rozwiązań.

Cel: bezpieczeństwo i efektywność działań

Stworzenie ergonomicznych stanowisk pracy na wysokości, które pozwolą na komfortową i bezpieczną obsługę pojazdów szynowych to duże wyzwanie dla firm z branży transportowej.  Niezależnie od tego czy są to wagony pasażerskie, towarowe czy cysterny kolejowe – prace serwisowe wykonywane są wysoko nad podłożem z wykorzystaniem indywidualnie projektowanych konstrukcji, będących bezpiecznymi i komfortowymi stanowiskami pracy. Firma KRAUSE ma na swoim koncie wiele takich projektów, zrealizowanych dla przedsiębiorstw z branży kolejowej, np. dla firmy DB ZugBus oraz Bodensee-Oberschwaben-Bahn. Dla obu zaprojektowano oraz wykonano flagowe konstrukcje – platformy robocze z elektrycznie wysuwanymi występami dopasowującymi się do kształtu pociągu. Ich montaż w docelowym miejscu wykorzystania również leżał po stronie specjalistów KRAUSE.

Cel obu projektów był podobny – wzrost efektywności prac konserwacyjnych i serwisowych prowadzonych na dachu pociągu, przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa pracowników. Zoptymalizowanie procesów roboczych pozwoliło skrócić czasu pobytu taboru kolejowego w hali serwisowej, a tym samym i czas jego wyłączenie z użytkowania.

Klient: przedsiębiorstwa transportu kolejowego

Kluczem do sukcesu w branży transportowej są bezpieczeństwo oraz czas. Przedsiębiorstwa zarządzające flotą pojazdów ciężarowych, jak i te obsługujące pociągi pasażerskie, nie mogą sobie więc pozwolić na przestoje pojazdów spowodowane awariami. Kiedy pociąg wjeżdża do hali serwisowej, inżynierowie mają jeden cel – jak najszybciej wykonać przegląd lub zdiagnozować i usunąć awarię. Podstawą ich pracy są wygodne i bezpieczne stanowiska zaprojektowane w zgodzie z zasadami ergonomii.

Czym powinna charakteryzować się ich budowa? – Z jednej strony musi zagwarantować komfortowe i bezpieczne stanowisko pracy na wysokości, z drugiej natomiast – powinny zapobiegać uszkodzeniom pojazdów w trakcie prowadzonych prac. W przypadku naprawy czy konserwacji pojazdów szynowych niezwykle istotny jest też czas wykonywania wszystkich prac – im krócej będą one trwały, tym szybciej serwisowany pociąg lub tramwaj wróci na tory. A to automatycznie przekłada się na efektywność działań każdego przedsiębiorstwa transportowego. To dlatego projektowane przez nas konstrukcje gwarantują szybki i łatwy dostęp do platformy roboczej oraz idealne dopasowanie jej wymiarów do kształtu wagonu, co stwarza serwisantom ergonomiczne warunki pracy – wyjaśnia Marek Banach, Kierownik Działu Marketingu firmy KRAUSE.

Rozwiązanie: platforma robocza dopasowana do kształtu pociągu

Aby to osiągnąć, konstruktorzy KRAUSE opracowali konstrukcje – w pierwszym przypadku jednostronną mocowaną do ściany hali serwisowej, w drugim – dwustronną mocowaną do podłoża, których elementem kluczowym dla wygody i bezpieczeństwa użytkowników okazała się platforma z elektrycznie sterowanymi występami dopasowującymi się do kształtu pociągu oraz barierkami ochronnymi. W ten sposób w obu przypadkach powstała przestronna i w pełni bezpieczna przestrzeń robocza. Jak ona działa, omówimy na przykładzie realizacji dla DB ZugBus.

– Po wjeździe wagonu kolejowego do hali serwisowej i osiągnięciu przez niego ustawienia końcowego, rozpoczyna się proces dokładnego dopasowania występów platformy roboczej (długość 25 metrów) do kształtu pojazdu. W celu zapobiegnięcia uszkodzenia lakierowanej powierzchni pojazdu, występy zostały zakończone listwą ochronną. Ich wysuwanie odbywa się za pomocą centralnego panelu sterowania. Kiedy proces zostanie zakończony, otwarte zostaną elektrycznie sterowane drzwi bezpieczeństwa, pozwalające ekipie serwisowej wejść na platformę i zająć stanowiska pracy. O rozpoczęciu i zakończeniu tych procesów, pracowników hali serwisowej powiadamiają dźwiękowe oraz wizualne sygnały ostrzegawcze – tłumaczy ekspert KRAUSE.

Dostęp do platformy usytuowanej na wysokości 4 metrów zagwarantowany został przez wygodne schody po obu stronach konstrukcji. Wykonane zostały z kraty aluminiowej o klasie poślizgu R13 i zabezpieczone barierkami ochronnymi, co zapewnia maksymalne bezpieczeństwo użytkowania. Podesty platformy i występy zostały z kolei wykonane z aluminium ryflowanego oraz blachy żeberkowej. Dla większego bezpieczeństwa użytkowników, po obu stronach konstrukcji zainstalowano drabiny z koszem ochronnym, które w sytuacji awaryjnej pozwolą serwisantom opuścić stanowisko pracy. Na indywidualne życzenie klienta, dostęp do platformy może być dodatkowo ograniczony. W tym przypadku odbywa się za pomocą systemu kontroli wykorzystującego specjalne klucze.

Korzyści: poprawa bezpieczeństwa oraz efektywności prac

Zaprojektowana, wykonana i zamontowana przez KRAUSE konstrukcja do prac na wysokości z jednej strony zwiększyła bezpieczeństwo prowadzonych nad podłożem prac, minimalizując ryzyko wypadku przy pracy. Z drugiej natomiast – skróciła czas potrzebny na obsługę pociągu w hali serwisowej, tym samym ograniczając czas wyłączenia go z użytkowania. A to przyczyniło się do poprawy efektywności prac i opłacalności przedsięwzięcia.