global Tabor Wywiady

Technologia baterii należy do Bozankaya [WYWIAD]

Producent taboru szynowego Bozankaya znalazł się wśród 50 najbardziej innowacyjnych firm w Turcji. Jak w obliczu konfliktu zbrojnego w Ukrainie i na Bliskim Wschodzie fabryka funkcjonuje? Jakie kontrakty realizuje i gdzie dostarczyła nowy tabor? O tym mówią nam przedstawiciele firmy Bozankaya.

Fot. Bozankaya Official Page
Fot. Bozankaya Official Page
Bozankaya wygrała przetarg na dostawę 18 tramwajów dla rumuńskiego miasta Iasi. Od jego rozstrzygnięcia odwołał się jeden z polskich producentów taboru. Czy zawalczycie o tę umowę?

Nie walczymy o ten kontrakt dla samej umowy – zależy nam na komforcie pasażera, dostarczeniu pojazdów, poprawiających jakości podróży. Oczywiście, będziemy kontynuować nasze starania. Sprzeciw polskiego producenta odrzucony został już trzykrotnie. Podobną i mało komfortową sytuację mieliśmy już wcześniej, w przypadku przetargu na 49 tramwajów – wówczas kontrakt nie został podpisany, a Rumunia straciła nawet 70 mln euro z funduszy UE. Teraz zrobimy wszystko, co możliwe, by zgodnie z prawem i zasadami etycznymi, zrealizować ten kontrakt dla mieszkańców Iasi.

Z jaką ofertą wyszła Bozankaya?

Bozankaya dostarczyła już do Iasi 16 tramwajów. Oferujemy niskie koszty utrzymania i eksploatacji oraz wysoki komfort jazdy – nie tylko w Iasi, ale na całym świecie. Nasz tabor i systemy autobusów elektrycznych, a także projekty transportu masowego, w których uczestniczyliśmy wspólnie z najważniejszymi producentami OEM, są i wkrótce będą eksploatowane w Bangkoku, Sydney, Kanadzie, USA, Niemczech, Luksemburgu, Turcji, Włoszech, Czechach i na pewno w Rumunii. Szanujemy wszystkich konkurentów i współpracujemy z nimi. W przeszłości realizowaliśmy zadania razem m.in. z Bombardierem, Stadlerem, Heiter Blick, Istanbul Metro Operator, a obecnie z Siemensem, CRRC i Alstomem. Współpracujemy również z polskimi firmami, takimi jak Medcom, i jesteśmy otwarci na kooperację z producentami taboru kolejowego. Uważamy, że przejrzysta konkurencja jest koniecznością, z drugiej strony powinna ona służyć wyłącznie ludziom.

Tramwaje dla Iasi to nie jedyny kontrakt, który Bozankaya wygrała w 2023 roku. Jak możecie podsumować miniony rok? Która umowa była dla fabryki kluczowa?

Podpisaliśmy lub jesteśmy blisko podpisania kontraktów na metro, tramwaje, e-autobusy i trolejbusy z bateryjnym źródłem zasilania dla Włoch, Turcji, Ukrainy, Czech, Niemiec i Rumunii. W minionym roku kontynuowaliśmy dostarczanie ekologicznych i zrównoważonych pojazdów do Turcji, wspomnianej już Rumunii, USA i Kanady.

Wkrótce zakończymy dostawę 28 sztuk pojazdów metra z funkcją automatycznej jazdy GoA4, zamówionych przez Ministerstwo Transportu Turcji. Sfinalizowaliśmy kontrakt na dostawę tramwaju z bateryjnym źródłem zasilania, który w testach na jednym ładowaniu przejechał 100 km, zaś w eksploatacji z pasażerami – 70 km. Technologia baterii należy do Bozankaya i została uznana przez największy europejski klaster taboru ERCI, jako najbardziej innowacyjny produkt w Europie.

Pytasz jednak o ten projekt najważniejszy – dla nas to produkcja 100 wagonów metra dla Stambułu. Ma on szczególne znaczenie, ponieważ kontrakt sygnowany został w stulecie powstania Republiki Tureckiej.

Sytuacja polityczna i gospodarcza na świecie jest trudna. Z jednej strony wojna na Ukrainie, z drugiej konflikt na Bliskim Wschodzie. Czy ma to realny wpływ na funkcjonowanie fabryki?

Nie możemy powiedzieć, że konflikty zbrojne nie wpływają na nasze funkcjonowanie, bo wpływają. Jak każdy kraj, mamy z tego powodu trudności z utrzymaniem łańcuchów dostaw, wzrostem kosztów w strefie euro itp. Z drugiej strony – jesteśmy przyzwyczajeni do podobnych wyzwań. Na „siłę wyższą” nikt nie ma rozwiązania i tak też jest w naszej branży, o czym informujemy kontrahentów.

Dodaj komentarz