Przewozy towarowe

Towary jeżdżą szybciej i sprawniej w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym

Pociągi jeżdżą po nowych torach od Bytomia do Maciejowa Północnego w Zabrzu. Tory wymieniono także na odcinku Dorota (Sosnowiec) – Sosnowiec Jęzor. Postępują prace w stronę mysłowickiej Brzezinki. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 350 mln zł, dofinasowanej z POIiŚ, w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym szybszy i sprawniejszy staje się przewóz towarów ekologicznym środkiem transportu – koleją.

Zakończyły się prace torowe na linii łączącej Bytom z Gliwicami. Pociągi towarowe jeżdżą już szybciej i sprawniej po dwóch nowych torach na zmodernizowanym odcinku Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice – Maciejów Północny. Od grudnia pojadą one z prędkością do 100 km/h – to trzykrotnie szybciej niż przed modernizacją, kiedy jeździły z prędkością 30 km/h. Jednocześnie, mimo szybszej jazdy składów, transport towarów przebiega bezpieczniej i ciszej. Poziom hałasu i wibracji został zredukowany, dzięki zastosowaniu szyn bezstykowych oraz zabudowie ekranów akustycznych.

Ograniczyło to oddziaływanie kolei na otoczenie. Na zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym wpłynął remont obiektów inżynieryjnych, m.in. wiaduktu kolejowego na szlaku Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice. Prace na odcinku Bytom – Maciejów Płn. objęły wymianę ok. 18 km torów, 30 km sieci trakcyjnej i 21 rozjazdów. Odnowiono też 3 nastawnie – jedną w Maciejowie Północnym i dwie w Zabrzu Biskupicach, skąd dyżurni ruchu dbają o bezpieczne kursowanie pociągów. Do położenia nowych torów wykorzystano ponad 112 tys. ton kruszywa, czyli tyle, ile zmieściłoby się w ok. 2200 wagonach. Położono też ponad 30 tys. sztuk podkładów.