Aldesa Polska, obok wielkich infrastrukturalnych projektów drogowych podejmuje się i z sukcesem realizuje nowe oraz modernizuje istniejące linie tramwajowych polskich miast. Do flagowych osiągnięć spółki należy nowa, wyremontowana linia na gdańskie Stogi. W portfolio Aldesy znajduje się także modernizacja torowiska w kluczowym węźle komunikacyjnym Poznania, czyli na rondzie Rataje.
Historyczna linia tramwajowa, która połączyła niespełna sto lat temu centrum Wolnego Miasta Gdańsk z miejską plażą na Stogach, to jedno z najbardziej malowniczych połączeń tramwajowych w Trójmieście. Dokładnie w 93 rocznicę uruchomienia linii na Stogi, czyli 1 lipca 1927 roku, Aldesa oddała do użytku odnowioną trasę. Inwestycja o wartości 118 mln złotych trwała dwa lata i polegała na całkowitej modernizacji nieomal 4-kilometrowej trasy.
W ramach projektu przebudowano i wyremontowano ulice wzdłuż nowej linii: Stryjewskiego, Skiby, Zimną, Wrzosy, Szpaki i Pawią. Wzdłuż torów zasadzono specjalnie na ten cel przygotowaną roślinność – drzewa i krzewy, kwiaty i rzadkie gatunki traw za niebagatelną kwotę 6-ciu milionów złotych. Ostatnią częścią tej inwestycji była budowa i montaż elementów małej architektury wzdłuż linii – designerskie przystanki, siedziska, toalety, budynki techniczne, stacje rowerowe i budynki socjalne na terenie zajezdni tramwajowej.
– Projekt gdański był skomplikowanym i bardzo ambitnym zadaniem zmierzenia się z modernizacją historycznej i popularnej wśród mieszkańców linii tramwajowej – mówi Maciej Duda, dyrektor w Aldesa Polska – realizowanym w trudnych warunkach, bo bez wstrzymywania ruchu kołowego w dzielnicy Stogi. Nasz klient, Miasto Gdańsk, było zadowolone z realizacji i liczymy na kolejne projekty, które moglibyśmy realizować dla aglomeracji miejskich i metropolitalnych w Polsce.
Prace prowadzone w Wielkopolsce mają inny charakter, jednak realizacja projektu przy odbywającym się ruchu, jest wyjątkowo skomplikowanym zadaniem inżynieryjnym. Przebudowa Ronda Rataje w zakresie torowiska, zakłada całkowitą przebudowę istniejącego układu drogowego i torowego ronda oraz przylegających doń wielopasmowych ulic poznańskich Ratajów – Zamenhofa, Krzywoustego, Królowej Jadwigi i JP II, w tym utworzenie przystanków tramwajowo-autobusowych. Zdecydowano się tutaj na realizację nawierzchni bezpodsypkowej, na którą możliwy jest wjazd pojazdów kołowych. Ze względu na obecność zabudowy mieszkalnej w pobliżu inwestycji tor tramwajowy wygłuszony zostanie przy pomocy mat wibroizolacyjnych oraz poliuretanowej masy zalewowej.
Zastosowanie torowiska na płytach betonowych ułatwi utrzymanie toru, a wybrane zostało również ze względu na możliwość zmniejszenia osiadania. Na ul. Jana Pawła II oraz Zamenhofa przebudowywane torowisko dowiązane zostanie do istniejącego układu torowego przy zastosowaniu nawierzchni podsypkowej. W ramach inwestycji zostanie wydzielone ciche torowisko tramwajowo-autobusowe, będzie zmieniona konstrukcja jezdni, powstaną dodatkowe pasy ruchu, wydłużone zostaną istniejące przystanki. W zakres projektu wchodzi także przebudowa i rozbudowa oświetlenia drogowego, monitoringu wizyjnego oraz kanalizacji teletechnicznej i sygnalizacji świetlnej. Zmodernizowany został także dworzec autobusowy Rataje. W okolicy ronda powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe, obiekty małej architektury oraz wykonane zostaną nowe nasadzenia. Obecna także na Słowacji Aldesa bierze udział w kolejnych dużych i ważnych przetargach na budowę i modernizację linii tramwajowych w Warszawie i Bratysławie.
Paweł Ciach
www.aldesa.pl