Aktualności

Transport pierwszej maszyny TBM do Łodzi już na półmetku

Fot. www.tunel-laczypolske.pl

Do Łodzi dojechały kolejne elementy mniejszej maszyny TBM, która drążyć będzie cztery tunele kolejowe. Części TBM transportowane są do stolicy województwa łódzkiego dniem i nocą i rozładowywane są obok komory startowej – punktu rozpoczynającego tunel Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec.

Wcześniej na plac przyszłej budowy dotarła ponad połowa elementów ciężkich 650-tonowej maszyny TBM o długości 95 m i średnicy 8,76 m. W kolejnych dniach do Łodzi ruszy ostatni transport, który obejmie 50 dużych elementów, o wadze kilkudziesięciu ton.

Łożysko napędowe głowicy, część głównego napędu, waży ok. 100 ton. Pozostałe ciężkie elementy to m.in. centralna część głowicy skrawającej (65 ton) i dolna część płaszcza obudowy TBM (70 ton).

– Elementy TBM przewozi wykwalifikowana firma, która wykorzystuje do transportu pojazdy i naczepy o specjalistycznej konstrukcji. Sprzęt jest dostosowany do ciężaru, wymiaru i kształtu każdego elementu. Wiąże się to z koniecznością indywidualnego przygotowania procesu transportowego. Przewóz, by ograniczać zmiany w ruchu, jest organizowany głównie nocą – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

Mniejsze części przetransportowane zostaną do Łodzi ciężarówkami. To m.in. części kabiny sterowniczej dla operatora maszyny TBM, urządzenie do rozładunku tubingów (półokrągłe elementy obudowy tunelu, które połączone tworzą pierścień) oraz elementy czoła tarczy. Wyposażenie to dotrze do końca stycznia.

Maszyna TBM drążyć będzie tunel z prędkością ok. 10-15 m dziennie. Jej zadaniem, poza wydrążaniem, będzie usuwanie ziemi i montowanie żelbetowych elementów konstrukcji.

Praca małej tarczy rozpocznie się z komory przy ul. Długosza w kierunku ul. Stolarskiej. Pierwszy odcinek będzie miał długość ok. 550 m. Między ulicami Stolarską i Odolanowską, gdzie prace budowlane ruszyły pod koniec ubiegłego roku, będzie usytuowana komora dla dużej tarczy TBM. Ta będzie drążyła tunel w stronę stacji Łódź Fabryczna.

Drążenie tuneli rozpocznie się w połowie 2020 r. Zakończenie inwestycji planowane jest do 2022 roku.

Inwestycja, która kosztować będzie ponad 1,7 mld zł, zwiększy przepustowość łódzkiego węzła kolejowego. Z Łodzi i okolic łatwiej będzie można dojechać do miast w innych rejonach Polski.