Inwestycje

Trwa elektryfikacja trasy kolejowej Ocice – Rzeszów

Trwa elektryfikacja trasy kolejowej Ocice – Rzeszów. Aktualnie montowana jest sieć trakcyjna. Przewody rozwieszone zostały na odcinku 25 km. Elektryfikacja trasy zapewni atrakcyjne połączenia kolejowe w regionie oraz ze stolicy Podkarpacia do Warszawy i Lublina. Inwestycja warta jest 67 mln zł. Jej finansowanie pochodzi ze środków budżetowych w ramach Krajowego Programu Kolejowego.

Fot. Tomasz Suliga / PKP PLK

Na linii Ocice – Rzeszów pracuje specjalny pociąg do potokowej wymiany sieci. Między Ocicami a Kolbuszową sieć rozwieszona została na 400 słupach, czyli na odcinku 25 km. Prace poprzedziła budowa fundamentów i montaż stalowych słupów. Do końca roku planowane jest zamocowanie sieci na 1300 słupach trakcyjnych to 67 km linii.

Elektryfikacja linii łączy się z zapewnieniem zasilania. Gotowe są już trzy z pięciu podstacji trakcyjnych w Chmielowie, Nowej Dębie i Cmolasie. Wykonawca przygotowuje budowę pozostałych obiektów w Rzeszowie i Widełce.

Elektryfikacja zwiększy dostępność i atrakcyjność kolei

Po elektryfikacji, jednotorowa linia Ocice – Rzeszów zapewni sprawniejsze podróże i przewóz ładunków pociągami elektrycznymi. Elektryfikacja podniesie standard podróżowania na Podkarpaciu. Zwiększy się atrakcyjność podróży dalekobieżnych między Rzeszowem a Warszawą przez Sandomierz – Skarżysko – Kamienną i Radom oraz przez Tarnobrzeg – Stalową Wolę i Lublin, gdyż wyeliminowana zostanie konieczność zmiany lokomotyw elektrycznych na spalinowe. Inwestycja zapewni również lepsze połączenia między Rzeszowem a Portem Lotniczym Rzeszów – Jasionka, co wpisuje się w plany budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej.

Po zakończeniu inwestycji w połowie 2021 r. będą uzyskiwane certyfikaty i zezwolenia na eksploatację linii pociągami elektrycznymi. Elektryfikacja otworzy możliwość wykorzystania nowoczesnych pociągów, będą cichsze przejazdy oraz ograniczenie emisji spalin.

Wykonawcą prac jest PKP Energetyka S.A.