Inwestycje Tramwaje

Umowa na projekt II etapu trasy tramwajowej na Naramowice podpisana

Dokumentację dla drugiego etapu trasy tramwajowej na Naramowice przygotuje biuro projektowe Sweco. To właśnie ono wygrało przetarg ogłoszony przez Poznańskie Inwestycje Miejskie. Umowa już została podpisana.

Wizualizacja - poznan.pl
Wizualizacja – poznan.pl

Nowa inwestycja tramwajowa usprawni dojazd z pętli Wilczak do centrum Poznania.

– Budowa drugiego etapu trasy tramwajowej na Naramowice jest niezwykle istotna dla północnej części miasta. Już jej pierwszy odcinek od Wilczaka do ul. Błażeja pokazał, że mieszkańcy potrzebowali tej inwestycji. Od prawie trzech lat kilkanaście tysięcy osób korzysta codziennie z tej trasy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Dzięki budowie kolejnego odcinka od Wilczaka do skrzyżowania ulic: Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego dojazd z Naramowic do Centrum i z powrotem będzie jeszcze szybszy i wygodniejszy. Jednocześnie odciążony zostanie węzeł przy moście Teatralnym.

 

O podpisaniu umowy z PIM mówi także wiceprezes spółki miejskiej.

 –  Podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej oznacza, że rozpoczynamy bardzo ważny czas przygotowań do realizacji tej inwestycji, w trakcie których opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania dotyczące torowiska tramwajowego i przystanków, ale też towarzyszącej infrastruktury, jak jezdnie, chodniki i drogi rowerowe, a także oczywiście zagospodarowania zielenią. Skompletowane zostaną również niezbędne decyzje administracyjne zezwalające na realizację zadania. Dobra dokumentacja projektowa pierwszego etapu inwestycji pozwoliła na sprawną budowę trasy do ul. Błażeja, dlatego to takie ważne również teraz – mówi Marcin Gołek, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

 

Twórcy projektu w trakcie prac przeanalizują kwestie podnoszone przez mieszkańców Poznania. Sporządzą również inwentaryzację zieleni, by zbadać m.in. aktualny stan rosnących wzdłuż trasy drzew. To pomoże stworzyć rozwiązania, które zapewnią możliwie największą ochronę istniejącego drzewostanu.

Na wstępnym etapie przeanalizują oni możliwość zmiany przekroju ul. Szelągowskiej z uwzględnieniem planowanego układu drogowego, by jak największa liczba drzew została zachowana. Sprawdzą też możliwości optymalizacji układu komunikacyjnego m.in. w zakresie skrzyżowania “Małe Garbary”. Obowiązkiem projektantów będzie też świadczenie wsparcia technicznego na etapie wyboru wykonawcy robót budowlanych, a także sprawowanie nadzoru autorskiego.

Trasa na Naramowice – kolejny etap

Miasto Poznań w roku 2022 zakończyło budowę pierwszego etapu trasy tramwajowej na Naramowice. Nowy odcinek liczyć ma 3 km i biec od pętli Wilczak przez ul. Szelągowską i Garbary do węzła Małe Garbary.

Zgodnie z zamierzeniami, zmieni się przebieg torowiska w ciągu ul. Małe Garbary i Wolnica do placu Wielkopolskiego. W ramach prac zmieni się także układ drogowy.

Jak informują Poznańskie Inwestycje Miejskie, w rejonie przystanku kolejowego Poznań Garbary powstanie węzeł przesiadkowy z uwzględnieniem zadaszonego przejścia z przystanków tramwajowych na perony kolejowe.

– Spore zmiany czekają skrzyżowanie ulic Estkowskiego, Małe Garbary i Garbary wraz z fragmentami ulic Solnej (do pl. Wielkopolskiego) i Estkowskiego (do ul. Szyperskiej). Konieczna będzie zmiana geometrii tego węzła umożliwiająca włączenie do istniejącego układu nowej trasy tramwajowej z północy, jak i na potrzeby przyszłych, możliwych inwestycji. Torowisko na ul. Małe Garbary i Wolnica zostanie przesunięte bliżej pasa zieleni rozdzielającego jezdnie (przy założeniu zachowania rosnących tam drzew) – czytamy na stronie Poznania.

 

Dodaj komentarz