Inwestycje

Umowy na blisko 4,3 mld zł zakontraktowane – PKP Intercity nie zwalnia tempa inwestycji

Nowe i zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne i lokomotywy, czy setki zmodernizowanych wagonów, które już teraz wożą pasażerów – PKP Intercity zaczął 2020 rok z podpisanymi umowami na blisko 4,3 mld zł brutto.

Długofalowy program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zakłada zakup nowego i modernizację istniejącego taboru oraz zaplecza technicznego. Do 2023 r. spółka przeznaczy na jego realizację ponad 7 mld zł.
Coraz mocniej wkraczamy w najważniejszą fazę projektu, czyli odbiory od producentów taboru kolejnych wagonów, lokomotyw czy elektrycznych zespołów trakcyjnych. Na tym etapie pasażerowie będą mogli przekonać się jak wielkiej przemiany PKP Intercity jesteśmy obecnie świadkami – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Kolej stawia na komfort

Wygodne fotele, klimatyzacja, gniazdka elektryczne, Wi-Fi czy wyciszone wnętrza dzięki zabudowie nowoczesnych wózków. Z tych udogodnień już teraz korzystają podróżujący z PKP Intercity wagonami, które zmodernizował H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Zawarty w listopadzie 2017 r. kontrakt dotyczył 60 wagonów typu 111A. Umowa przewidywała prawo opcji na modernizację 30 kolejnych wagonów, z którego skorzystało PKP Intercity, co zwiększyło wartość umowy do blisko 410 mln zł brutto.
Do tej pory tabor PKP Intercity został wzmocniony łącznie o 204 nowoczesne wagony spośród ponad 400, których dotyczą już podpisane umowy modernizacyjne. Oprócz 90 jednostek, których modernizacja zakończyła się w grudniu 2019 r., H. Cegielski FPS jeszcze w grudniu 2017 r. dostarczył 22 wagony 144A.
Kolejnych 16 wagonów (serii 111A; po przebudowie oznaczone 168A) dostarczyła spółka NEWAG. Nowosądecki zakład zmodernizował wagony na bezprzedziałowe, z klimatyzacją, monitoringiem i system informacji pasażerskiej. Te udogodnienia doceniają m.in. pasażerowie z Krakowa i Gdyni.
Z kolei 10 wagonów zmodernizowało konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz. Wartość kontraktu dotyczącego wagonów typu 140A/112A wyniosła ponad 41 mln zł brutto. Ponadto bydgoska spółka dostarczyła 13 wagonów typu Z1, 145A i 144A przekształconych w restauracyjne, 20 zmodernizowanych przedziałowych oraz 33 zmodernizowane bezprzedziałowe wagony 2. klasy.

Kolejne wagony wkrótce na torach

Zawarte umowy zakładają odebranie w najbliższych latach kolejnych nowoczesnych pojazdów. Za jedną z kluczowych realizacji odpowiada PESA Bydgoszcz. Po rozszerzeniu w 2018 r. trzech umów na modernizację 163 wagonów o kolejne 82 pojazdy, do PKP Intercity ma trafić z bydgoskiej spółki łącznie 245 komfortowych wagonów. Wartość umowy to blisko 1,03 mld zł brutto. Z tej puli PKP Intercity odebrało już wspomniane 33 zmodernizowane wagony 2. klasy. Spośród ok. 200 wagonów, które trafią z Bydgoszczy do PKP Intercity, 60 będą stanowić jednostki COMBO, tj. wielofunkcyjne, przedziałowe wagony o podwyższonym standardzie.
Z kolei 81 nowych wagonów dostarczy PKP Intercity H. Cegielski FPS. Łącznie wartość kontraktu wzrosła do niemal 700 mln zł brutto. Wagony będą przystosowane do prędkości 200km/h i zyskają kategorię Express InterCity (EIC).
Poznańska spółka zrealizuje dla PKP Intercity również modernizację 10 wagonów 145Ab na wagony restauracyjne. Wartość umowy to 61,4 mln zł brutto.

Innowacyjne lokomotywy

Plany inwestycyjne obejmują modernizację i zakup nowych lokomotyw. Do tej pory PKP Intercity zakontraktowało modernizację 167 spośród ok. 200 planowanych do unowocześnienia jednostek. Już teraz wzbogaciło swój park taborowy o 13 lokomotyw serii EU/EP07 i EP08 zmodernizowanych przez ZNTK Oleśnica S.A. oraz Olkol Sp z o.o. za ponad 24 mln zł brutto. Prace objęły m.in. montaż klimatyzacji, modernizację kabin maszynistów w celu zapewnienia większego komfortu czy też zmianę sposobu zawieszania silników trakcyjnych na zestawach kołowych tak, by ograniczyć negatywny wpływ pojazdów na środowisko.
H. Cegielski FPS zmodernizuje 13 spalinowych lokomotyw manewrowych SM42. Całkowita wartość kontraktu to 90,3 mln zł brutto. Przewoźnik stawia też na zakup nowych jednostek. Podpisaną w maju 2018 r. z firmą NEWAG umowę na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych rozszerzył o kolejnych 10 pojazdów. Wartość kontraktu wzrosła do 551,4 mln zł brutto.

Pojedziemy nowymi pociągami

Jednym z filarów programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” jest podpisana 21 sierpnia 2019 r. umowa ze Stadler Polska na dostawę 12 fabrycznie nowych EZT. Wartość zamówienia wynosi 1,015 mld zł brutto.
Przewoźnik zmodernizuje też 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED74. Wartość umowy podpisanej w czerwcu 2019 r. z PESA Bydgoszcz to blisko 275 mln zł brutto. Pojazdy przejdą istotne zmiany, które podniosą standard składów, aby odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów.

RK