Polregio Raport z Polski Tabor Wydarzenia

Umowy ramowe podpisane. POLREGIO zamawia 200 ezt

Nawet 200 nowych pociągów ezt w ciągu trzech lat trafi do POLREGIO dzięki umowom ramowym podpisanym z czterema czołowymi producentami taboru kolejowego w Polsce. Składy do przewoźnika chcą dostarczyć: H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, NEWAG S.A., PESA Bydgoszcz, a także Stadler Polska.

Pociąg ezt dla Polregio - wizualizacja
Pociąg ezt dla Polregio – wizualizacja

Umowę ramową ws. zakupu nowych pociągów podpisali dziś w Centrum Prasowym PAP w Warszawie przedstawiciele przewoźnika oraz producentów. To rekordowy kontrakt, jeżeli chodzi o przewoźnika regionalnego. Koszt całego zamówienia to ponad 7 mld zł. Środki na ten cel pochodzić będą z grantów, a także pożyczek unijnych (m.in. FENiKS, RPO i KPO) oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

– Podpisanie umów ramowych z producentami taboru rozpoczyna nowy etap rozwoju w historii Polregio i zarazem kolei regionalnej w Polsce. 200 nowych pociągów regionalnych oznacza ogromny skok jakościowy i znaczącą poprawę komfortu podróżowania dla milionów Polaków, zwłaszcza dla mieszkańców mniejszych miejscowości.

 

Na kolejne transze pojazdów odbędą się aukcje elektroniczne, co zapisano w kontraktach.

– W ciągu 36 miesięcy od dnia podpisania umów ramowych, spółka przeprowadzi postępowania wykonawcze. W tym czasie producenci złożą oferty na konkretną liczbę pojazdów. Następnie wezmą udział w aukcji elektronicznej. To właśnie ona pozwoli wyłonić wykonawcę zamówienia oraz ustalić cenę zakupu – informowało kilka tygodni wcześniej POLREGIO.

 

Konfiguracja nowych pojazdów Polregio

Nowe pociągi zostaną zamówione w dwóch wersjach – krótszej, 2-członowej (maksymalnie 60 szt., co najmniej 130 miejsc siedzących) oraz dłuższej, 3-członowej (maksymalnie 140 szt., minimum 210 miejsc siedzących). Pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h i dzięki temu na zmodernizowanych i przystosowanych do takiej prędkości odcinkach skróci się czas podróży. Składy będą wyposażone w klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego Internetu oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością – pojazdy będą niskopodłogowe, jednoprzestrzenne wraz z pochylnią lub automatyczną windą. Jedna z dwóch toalet będzie również przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością, znajdzie się w niej także miejsce do przewijania niemowląt.

Pesa, w ramach Strategii 2027+, konsekwentnie rozwija nową platformę pojazdów pasażerskich Regio160. Te pojazdy to suma naszych doświadczeń i nowych technologii. By spełnić oczekiwania pasażerów, przewoźników i obsługi prace nad platformą Regio160 rozpoczęliśmy od warsztatów UX /user experience/. To wszystko sprawia, że możemy zaoferować Polregio nowoczesne, bezpieczne, komfortowe i przyjazne środowisku pojazdy, zasilane zarówno z trakcji elektrycznej, jak i ogniw wodorowych czy baterii – mówi Krzysztof Zdziarski, prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

 

O możliwościach polskiej kolei mówił także Marcin Rodek.

-Niezmiernie cieszymy się ze złożenia najkorzystniejszej oferty w ogłoszonym przetargu. Jesteśmy przekonani, że za inicjatywą narodowego przewoźnika – POLREGIO – i zakupu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych renesans kolei w Polsce jeszcze przyspieszy, a zmiana ta pozytywnie wpłynie zarówno na pasażerów, jak i na środowisko naturalne – podkreślał Marcin Rodek, p.o. prezes zarządu H. CegielskiFabryka Pojazdów Szynowych.

 

Dodaj komentarz