Aktualności global

USA: Amerykański plan ratunkowy

Senat USA przyjął zmienioną wersję planu ratunkowego (American Rescue Plan Act z 2021 r.) zapewniającą 30,5 miliarda dolarów na awaryjne finansowanie tranzytu i 1,7 miliarda dolarów na amerykańskiego operatora Amtrak.

Ustawa o wartości 1,9 biliona dolarów została przyjęta przez Izbę Reprezentantów Stanów Zjednoczonych 27 lutego. Jej przyjęcie oznacza 500 mln dolarów więcej na tranzyt i 200 mln dolarów więcej na Amtrak od propozycji Izby Reprezentantów ds. Transportu i Infrastruktury.

To także więcej niż to, co zostało zawarte w amerykańskim planie ratunkowym prezydenta Josepha Bidena, który został ujawniony 14 stycznia, a który oznaczał 20 miliardów dolarów na „ochronę przyszłości przewozów”.

Paul P. Skoutelas, dyrektor generalny Amerykańskiego Stowarzyszenia Transportu Publicznego (APTA):

– Jesteśmy bardzo wdzięczni za fakt, że ustawa przyznaje 30,5 miliarda dolarów środków na tranzyt awaryjny i rozdziela te fundusze tak, że wszystkie agencje transportu publicznego mogą nadal być kołem ratunkowym dla naszych najważniejszych pracowników.

 

Ustawa przedstawiona przez Senat zakłada między innymi:

  • dotację w wysokości 26,09 miliardów dolarów dla obszarów zurbanizowanych.;
  • 317 milionów dolarów dotacji dla obszarów wiejskich, czyli wzrost o 36 milionów dolarów z 281 milionów dolarów proponowanych w pierwotnym budżecie;
  • 2,21 miliarda dolarów na dotacje na pomoc operacyjną dla kwalifikujących się odbiorców lub sub-odbiorców, którzy „z powodu COVID-19 wymagają dodatkowej pomocy na pokrycie kosztów operacyjnych, personelu, sprzątania, obsługi zadłużenia, poniesionych w celu utrzymania działalności i uniknięcia zwolnień i urlopów;
  • 1,675 miliarda USD na dotacji na inwestycje kapitałowe poniżej 49 USC. (według APTA 1,425 miliarda dolarów jest przeznaczone na konkretne projekty New Start i Core Capacity);
  • 250 milionów dolarów na projekty Small Start, które są odbiorcami alokacji CIG lub wnioskodawcą w fazie rozwoju projektu;
  • dotację 1,7 miliarda dolarów na Amtrak „w celu zapobiegania, przygotowania i reagowania na COVID-19”. Oznacza to wzrost o 200 milionów dolarów z 1,5 miliarda dolarów proponowanych w pierwotnej wersji budżetu).

Kwota 1,7 miliarda dolarów obejmuje 970 milionów dolarów na dotacje Northeast Corridor i 730 milionów dolarów na dotacje National Network. Ponadto w ustawie przewidziano 285 milionów dolarów, które zostaną udostępnione Amtrak zamiast opłat za kolej podmiejską i trasy wspierane przez państwo oraz 166 mln USD na przywrócenie usług na trasach dalekobieżnych i wycofanie i zarządzanie pracownikami zwolnionymi z pracy.

Patrick J. Foye, prezes i dyrektor generalny New York Metropolitan Transportation Authority:

– Jesteśmy wdzięczni, że Senat uchwalił amerykański plan ratunkowy, który obejmuje ponad 6 miliardów dolarów federalnego finansowania MTA. To finansowanie ma kluczowe znaczenie, ponieważ pracujemy nad wyjściem z pandemii. Co najważniejsze, dodatkowo zrównoważy wpływ COVID i pomoże chronić przed zwolnieniami w nadchodzących latach, w których nadal będziemy borykać się z deficytami. Z niecierpliwością czekamy na szybkie przyjęcie tego planu przez Izbę i podpis prezydenta Bidena.