Tabor Wydarzenia

W Chinach pociągi pojadą jeszcze szybciej

Chińskie koleje przedstawiły najnowszy pociąg należący do serii Maglev, która jest przystosowana do poruszania się dzięki sile elektromagnetycznej. Opisując ten model obrazowo – w trakcie jazdy pojazd nie dotyka szyn kolejowych! Szybka kolej jest w Chinach wykorzystywana już od kilku lat, gdzie na kilku trasach pociągi osiągają prędkość nawet do 400 km/h. Przedstawiony niedawno model jest w stanie rozpędzić się aż do 620 km/h, stając się tym samym najszybszym pojazdem lądowym na świecie.

Nowy pociąg i nowa linia testowa

Najnowszy Maglev powstał w zakładzie produkcyjnym w Qingdao. Za jego wykonanie odpowiada państwowa spółka CRRC, chiński producent taboru kolejowego. Nazwa pojazdu, podobnie jak jego trochę wolniejszych poprzedników, wzięła się od technologii poruszania, czyli nadprzewodzącej lewitacji magnetycznej. Innymi słowy pociągi tej kategorii w trakcie jazdy nie dotykają szyn, a unoszą się nad nimi na wysokości około 12 centymetrów.

Napęd w tym przypadku stanowią magnesy montowane w podwoziu pojazdu, które są wprawiane w ruch za pomocą silników liniowych. Pomiędzy nimi, a znajdującymi się w prowadnicach szynowych cewkami dochodzi do wytworzenia pola magnetycznego. Ponieważ eliminuje ono problem tarcia występującego przy tradycyjnym poruszaniu się kół po szynach, możliwe jest generowanie tak dużych prędkości. Jednocześnie pociągi napędzane tą technologią okazują się tańsze w eksploatacji, bezpieczniejsze (ogranicza się ryzyko wykolejenia), cichsze, a więc bardziej komfortowe i ekologiczne. W trakcie jazdy nie zużywają paliwa i nie emitują też substancji szkodliwych.