global Inwestycje Tabor

W Dolnej Saksonii powstanie pierwsza na świecie stacja tankowania wodoru dla pociągów pasażerskich

W Bremervoerde w Dolnej Saksonii we wrześniu zostanie zbudowana pierwsza na świecie stacja tankowania wodoru dla pociągów pasażerskich. Pod koniec lutego pomyślnie zakończono 18-miesięczną fazę testową dla pierwszych dwóch pociągów wodorowych. Projekt, który przyciągnął uwagę całego świata, wkracza w kolejną fazę.

Stację tankowania wodoru, zlokalizowaną w pobliżu stacji Bremervoerde, zbuduje i obsługiwać będzie firma Linde, zajmująca się gazami i inżynierią. Wśród partnerów projektu znajdują się m.in. Alstom, kraj związkowy Dolna Saksonia oraz Elbe-Weser Railways and Transport Company (EVB).

Ukończenie projektu planowane jest w połowie 2021 r. Stacja przy Bremervoerde będzie miała przepustowość 1600 kg wodoru dziennie.

Od 2022 r. tankować będzie tam 14 pociągów regionalnych napędzanych wodorem. Dzięki zasięgowi tysiąca kilometrów, wieloczłonowe pociągi będą mogły jeździć po tankowaniu bezemisyjnie przez cały dzień.

– Wbicie pierwszej łopaty pod budowę pierwszej na świecie stacji tankowania wodoru dla pociągów pasażerskich jest ważnym krokiem w pokazowym projekcie z Dolnej Saksonii – powiedziała Carmen Schwabl, dyrektor zarządzająca LNVG.

 

Inicjatywa przetestowania gazu jako paliwa w lokalnym kolejowym transporcie pasażerskim pochodzi właśnie z LNVG.

– Cieszymy się, że możemy odegrać kluczową rolę w tym innowacyjnym projekcie – powiedział Mathias Kranz, odpowiedzialny w firmie Linde za działalność w Niemczech. – Linde od dawna stawia na wodór, który może w znaczący sposób przyczynić się do dekarbonizacji. Wprowadzenie wodoru jako paliwa do pociągów znacznie wpłynie na poprawę jakości powietrza i na środowisko, ponieważ jeden kilogram wodoru zastępuje około 4,5 litra oleju napędowego.

 

W uroczystości rozpoczęcia prac udział wziął także przedstawiciel Alstom.

– Budowa stacji tankowania wodoru w Bremervörde stworzy podstawę do seryjnej eksploatacji naszych bezemisyjnych pociągów wodorowych w sieci Wezera-Łaba. Naprawdę doceniamy, że Linde, jako doświadczony dostawca wodoru, przejmuje teraz również tankowanie pociągów seryjnych po udanej eksploatacji próbnej – komentuje Jörg Nikutta, dyrektor zarządzający Alstom w Niemczech i Austrii .

 

Do inwestycji odniósł się także szef działu SPNV.

– Jesteśmy dumni, że byliśmy pierwszą firmą kolejową na świecie, która uzyskała zezwolenie na eksploatację pociągów z ogniwami paliwowymi w sieci Wezera-Łaba. Nasi pasażerowie byli bardzo ciekawi pociągów i ich technologii. Oprócz bardzo niskiego poziom hałasu, pociąg wodorowy imponuje zerową emisją, szczególnie ważną w czasach zmian klimatycznych – powiedział Andreas Wagner, szef działu SPNV i upoważniony sygnatariusz Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH (evb).

 

Projekt jest dofinansowany z krajowego programu innowacji w zakresie technologii wodorowych i ogniw paliwowych Federalnego Ministerstwa Transportu. Digital Infrastructure NOW GmbH będzie koordynować wytyczne dotyczące finansowania, a za wdrożenie odpowiada Jülich (PtJ).

O Coradia iLint

Coradia iLint to pierwszy pociąg pasażerski na świecie napędzany wodorowym ogniwem paliwowym, które wytwarza energię elektryczną do napędu. Ten całkowicie bezemisyjny pociąg jest cichy i emituje tylko parę wodną i wodę kondensacyjną. Pociąg posiada kilka różnych innowacji: konwersję czystej energii, elastyczne magazynowanie energii w bateriach oraz inteligentne zarządzanie mocą napędową i dostępną energią.