Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

W Gdańsku powstaje nowy wiadukt nad torami [ZDJĘCIA]

Nad ulicą Ku Ujściu, pomiędzy stacjami Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski powstaje nowy wiadukt kolejowy. Inwestycja poprawić ma bezpieczeństwo transportu towarów do portu oraz komunikacji drogowej w mieście.

Fot. D. Strzemkowski i S. Danielek / PKP PLK

Powstający obiekt ma ponad 100 metrów długości, dwa pasy ruchu i chodnik. Wiadukt zastąpi przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Ku Ujściu. Sprawniejszy będzie dojazd pociągów i samochodów do gdańskiego portu. Wyremontowane i zbudowane będą także drogi dojazdowe. Zakończenie budowy wiaduktu planowane jest w 2021 r.

Jak przebiegają prace?

Wykonawca postawił już podpory i zamontował stalową konstrukcję wiaduktu. Pracownicy wykonują zbrojenie, następnie będą betonować konstrukcję nośną.

W kolejnym etapie przewidziano montowanie niezbędnego wyposażenia wiaduktu. Wzmacniany jest grunt w miejscach, gdzie powstaną wjazdy. Prace obejmują budowę nowej kanalizacji oraz przebudowę sieci elektroenergetycznej, telekomunikacyjnej, gazowej i wodno-kanalizacyjnej.

Bezpieczny przewóz ładunków po nowych torach.

Na stacji Gdańsk Port Północny po siedmiu nowych torach kursują już pociągi. Nowy tor powstał także na linii Gdańsk Kanał Kaszubski – Gdańsk Port Północny.

Na stacji Gdańsk Port Północny ułożono ponad 25 km nowych torów oraz 81 rozjazdów. Modernizowane są kolejne tory i montowana jest nowa sieć trakcyjna. Wykonawca przygotowuje oświetlenie torów, układa instalację teletechniczną i elektroenergetyczną. Nowoczesne urządzenia systemu sterowania ruchem zapewnią sprawny i bezpieczny przewóz ładunków ekologicznym transportem kolejowym.

Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa kolejarze prowadzą ruch pociągów z nowej nastawni. Zakończyła się przebudowa toru na szlaku Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa. Montowane są następne odcinki torów i słupy sieci trakcyjnej. Przebudowa obejmuje m.in. most na rzece Strzyża. Obok przystanku Gdańsk Stadion Expo, po wzmocnieniu podłoża, układane są tory do ekspozycji taboru. Również na stacji Gdańsk Wiślany wymienione zostały tory. Przebudowywany jest ostatni odcinek linii Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany.

Sprawny i bezpieczny przewóz towarów

Efektem realizacji projektu pn. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” będzie przewóz większej ilości towarów. Do nabrzeży będą mogły dojechać dłuższe pociągi z towarami – nawet 750-metrowe cięższe składy o nacisku 221 kN na oś. Dzięki nowym urządzeniom sterowania ruchem przewóz ładunków będzie sprawniejszy i bezpieczniejszy. Wartość prac w Gdańsku to ponad 1,1 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Zakończenie wszystkich prac zaplanowane jest do końca 2021 r.

Reklama