global Wydarzenia

W maju rusza budowa dworca kolejowego Rail Baltica w Rydze

Podpisano umowę na budowę stacji Rail Baltica i infrastruktury towarzyszącej na międzynarodowym lotnisku w Rydze. Zwycięzcą międzynarodowego przetargu jest konsorcjum BSL Infra, w jego skład wchodzą austriacka firma Swietelsky AG i łotewskie firmy budowlane oraz drogowe SIA Binders i AS LNK Industries.

Prace budowlane będą przebiegać w pięciu etapach, a ich zakończenie zaplanowano na grudzień 2025 r. Pierwszy etap obejmie budowę infrastruktury kolejowej Rail Baltica od stacji Imanta do międzynarodowego lotniska w Rydze oraz budowę terminala dworcowego. Prace te mają się zakończyć do marca / kwietnia 2023 r. Wartość kontraktu to prawie 237 mln euro netto.

Tālis Linkaits, łotewski minister transportu, powiedział:

– Realizacja dużych projektów infrastrukturalnych ma znaczną wartość dodaną. Podpisanie kontraktu budowlanego to pozytywny sygnał do pobudzenia gospodarki, stworzenia setek nowych miejsc pracy w ciągu najbliższych pięciu lat i przyspieszenia wzrostu krajowego PKB.

 

W pierwszym etapie konsorcjum zbuduje trzypoziomowy budynek stacji, wiadukty i drogi dojazdowe wraz z infrastrukturą. Pomiędzy dworcem a kompleksem lotniskowym na parterze będzie łatwy dojazd. Na terenie obiektu powstaną nowe drogi dojazdowe, parking dla samochodów i rowerów, punkty ładowania pojazdów elektrycznych, schody, windy i schody ruchome. Pasażerowie będą mogli cieszyć się zielonym korytarzem prowadzącym do budynku terminala – korytarz ten jest dostępny dla wszystkich pasażerów, niezależnie od tego, czy przyjeżdżają komunikacją miejską, rowerem czy samochodem.

Na pierwszym piętrze znajdzie się strefa wypoczynkowa i poczekalnie dla pasażerów, a także automaty biletowe, kasy biletowe i punkty informacyjne. Na drugim będzie przystanek dla szybkiej kolei i autobusu, łączących z centrum Rygi.

W kolejnych fazach projektu konsorcjum wykona elewację budynku dworca. Projekt nawiązuje do tradycji wykorzystania drewna w łotewskiej architekturze. Dlatego głównym elementem estetycznym elewacji będzie drewno. Ten etap obejmuje również instalacje techniczne i dekorację wnętrz.

Następnie powstanie wiadukt między Rygą a Jaunmarupe. Ze względu na oszczędność miejsca tory Rail Baltica oraz sama stacja zostaną usytuowane na wiadukcie kolejowym o wysokości 10 m. To pierwszy taki projekt na Łotwie. Powstanie nasyp i 113-metrowe przejście kolejowe nad gatve K. Ulmana.

W ostatnim stadium projektu zostaną ułożone tory. Plan zakłada budowę dwóch torów, co umożliwi codzienne cztery szybkie połączenia z międzynarodowym lotniskiem w Rydze, a także transport co pół godziny między lotniskiem a głównym dworcem w Rydze. Czas podróży między lotniskiem a centrum Rygi wyniesie zaledwie osiem minut.

Kaspars Vingris, przewodniczący zarządu Eiropas Dzelzceļa līnijas powiedział:

– Teraz na Łotwie rozpocznie się budowa drugiego pod względem ważności odcinka Rail Baltica. Budowa zarówno międzynarodowych stacji Rail Baltica, jak i regionalnych wraz z towarzyszącą infrastrukturą będzie największymi obiektami w najbliższych latach, dającymi setki miejsc pracy. Dzięki budowie tego projektu za pięć lat nasi mieszkańcy będą mieli do dyspozycji nowoczesny i wielofunkcyjny węzeł komunikacyjny, który zostanie połączony z nowym terminalem pasażerskim na lotnisku. Stworzona zostanie mobilność i wygoda dla pasażerów – tory, wszystkie systemy i konstrukcje zostaną w pełni zintegrowane z istniejącą infrastrukturą lotniska. Dodatkowo budowa nowej infrastruktury będzie okazją do rozszerzenia usług przeładunkowych, ponieważ będzie możliwe utworzenie odgałęzienia kolejowego towarowego na lotnisko. Umocni to status Łotwy jako międzynarodowego kraju docelowego i tranzytowego. Ten projekt budowlany jest duży, złożony i dość trudny. W prace przygotowawcze zaangażowane są 32 instytucje, a większość pracy jest wykonywana w trudnych warunkach stworzonych przez pandemię.

 

Reklama