Sześć fabrycznie nowych tramwajów dla Olsztyna dostarczy firma Saatz. Przetarg obejmuje prawo opcji na kolejnych osiem pojazdów. Miasto na inwestycję taborową wyda ponad 100 mln zł. Zakup ma być dofinansowany z Krajowego Planu Odbudowy.
O kontrakt walczyły dwa przedsiębiorstwa: Saatz Sp. z o.o. oraz CSI INVEST Sp. z o.o. Do przetargu nie stanęły firmy, które już dostarczyły tramwaje dla Olsztyna: Solaris oraz Durmazlar. Decyzję o wyborze najlepszej oferty opublikowano 20 września. W budżecie Magistrat zarezerwował na inwestycję taborową odpowiednio 248,7 mln zł (kontrakt podstawowy) oraz 329,6 mln zł (prawo opcji).
Zwycięzcą została firma Saatz, która wyceniła kontrakt podstawowy na 110 687 700 zł i otrzymała 88/100 punktów. Spółka CSI INVEST zaoferowała 149 544 630 zł.
Wyposażenie tramwajów
Długość tramwajów wyniesie między 29 a 33 metry, szerokość – 2,5 metra. Na pokład każdego pojazdu wejdzie co najmniej 200 pasażerów. Producent zadba o wyposażenie jednostek w wyświetlacze LCD, mobilny biletomat, kasowniki, sieć Wi-Fi oraz system zliczania pasażerów.
Gotowe tramwaje Saatz dostarczyć ma do 15 czerwca 2026 r. Do tej pory na olsztyńskich torowiskach kursuje 27 tramwajów: 15 wyprodukowanych przez markę Solaris, 12 przez turecką firmę Durmazlar.