Aktualności Inwestycje Pasażer

W Rawiczu bezpiecznie, funkcjonalnie i estetycznie

Podróżni w Rawiczu mogą już korzystać z nowych peronów, wind i przejścia pod torami. W listopadzie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają komfort obsługi na kolejnych stacjach linii Poznań – Wrocław na odcinku Czempiń – granica woj. dolnośląskiego. Inwestycja obejmuje m.in. tory, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania. Projekt za 1,5 mld zł jest współfinansowany z instrumentu UE „Łącząc Europę” (CEF).

Fot. Emilia Grela

W Rawiczu podróżni korzystają z dwóch nowych peronów. Przebudowane przejście pod torami zapewnia bezpieczne dojście do pociągów. Do dyspozycji osób o ograniczonych możliwościach poruszania się są zamontowane dwie windy. Komfort zapewnia m.in. długa wiata na peronie nr 2, ławki, jasne oświetlenie. Będą wiaty na peronie pierwszym. Dla osób niewidzących i niedowidzących ułatwieniem są ścieżki naprowadzające.

W listopadzie również podróżni w Bojanowie skorzystają nie tylko z nowych – już dostępnych peronów, ale także z nowego przejścia pod torami.

Na objętym pracami odcinku Czempiń – granica Dolnego Śląska (linia Poznań – Wrocław) pasażerowie wygodnie wsiadają do pociągów w 11 miejscowościach. Mogą korzystać z nowych i przebudowanych przejść podziemnych z windami na stacjach Stare Bojanowo, Kościan i Leszno. W Lesznie tunel pod torami będzie jeszcze dłuższy. Ułatwi komunikację w mieście i z obu stron linii. Dostęp do kolei na zmodernizowanych przystankach umożliwiają pochylnie. Są wiaty, ławki, jasne oświetlenie. Dla osób niewidzących i niedowidzących ułatwieniem są ścieżki naprowadzające.

Jeszcze w tym roku oczekiwany standard dostępu do pociągów będzie zapewniony także na przystankach w Lipnie Nowym i Górce Duchownej.

Sprawne przejazdy między Czempiniem a Rawiczem zapewniają etapowo wymieniane tory, sieć trakcyjna i nowoczesne urządzenia sterowania. W listopadzie pociągi pojada już nie jednym, lecz dwoma zmodernizowanymi torami na szlaku Rawicz – Bojanowo. W grudniu prace zakończą się na ostatnim jednotorowym szlaku między Lesznem a Starym Bojanowem, dwutorowo będzie przejezdna cała trasa Poznań – Wrocław.

Bezpieczeństwo na trasie zwiększają m.in. przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe z nową nawierzchnią i lepszymi zabezpieczeniami, a także nowe, bezkolizyjne skrzyżowania. Kierowcy szybciej i sprawniej przejeżdżają nad torami nowymi wiaduktami w Lesznie, Klonówcu i Kościanie (ul. Młyńska). Wiadukt drogowy powstaje w Bojanowie (Pakówce), a tunele pod linią kolejową budowane są w Kościanie (na ul. Gostyńskiej) oraz w Rawiczu (na ul. Piłsudskiego).

Mieszkańcy Kościana zyskali nowe, bezpieczne, podziemne przejście na ul. Wyzwolenia. Do końca roku podobne obiekty, przeznaczone dla pieszych i rowerzystów, dostępne będą na ul. Okrężnej w Lesznie oraz ul. Świętojańskiej w Rawiczu.

Pociągiem między Poznaniem a Wrocławiem krócej, wygodniej i bezpieczniej

Dzięki zrealizowanym już pracom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pasażerowie na linii Poznań – Wrocław korzystają z komfortowych peronów i dobrej oferty podroży na zmodernizowanych odcinkach: Poznań – Czempiń oraz granica woj. dolnośląskiego – Wrocław.

Inwestycja między Czempiniem a Dolnym Śląskiem umożliwi zwiększenie prędkości składów pasażerskich do 160 km/h na całej trasie między Poznaniem a Wrocławiem. Po uzyskaniu wymaganych pozwoleń najszybsze pociągi pojadą między stolicami województw w ok. 1:30 h. Poprawi się przepustowość linii, co umożliwi przewoźnikom zwiększenie liczby połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Zapewniony będzie sprawny transport towarów międzynarodowym korytarzem kolejowym. Wzrośnie komfort podróży i poziom bezpieczeństwa.

Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” ma wartość  ok. 1,5 mld zł i realizowany jest przy współudziale środków Unii Europejskiej z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Dofinansowanie wynosi ok. 1 mld zł.