Inwestycje

Węgierski rząd weźmie pożyczkę z Chin na realizację największej inwestycji kolejowej w kraju

Chiński bank Exim udzieli pożyczki węgierskiemu rządowi na modernizację głównej linii kolejowej Budapeszt – Belgrad. Koszt inwestycji to 1,78 mld dolarów, finansowanie wynosi 85 proc. kosztów. Pozostałą część wyda węgierski rząd.

Zgodnie z ustaleniami, pożyczka chińskiego banku ma stałą stopę procentową, a węgierski rząd może spłacić jej raty przed terminem. Jak informuje railjournal.com, podpisanie umowy pożyczki było warunkiem wstępnym do sygnowania w czerwcu ub. r. umowy inwestycyjnej z chińsko-węgierskim konsorcjum CRE (China Tiejiuju Engineering & Construction i China Railway Electrification Engineering Group).

Modernizacja serbskiego odcinka linii jest w toku. Prace zakończyć się mają w 2022 r. Odcinek węgierski oddany do użytku ma zostać trzy lata później.

W ramach projektu wybudowane zostaną dodatkowe tory między Soroksár w Budapeszcie a granicą serbską między Kelebią i Suboticą.

Na zelektryfikowanej linii pociągi kursować będą z prędkością początkową do 160 km/h. Zainstalowany zostanie tam system ETCS poziom 2, a w Kiskunhalas zbudowane będzie Centrum Kontroli Ruchu. Docelowo przebudowanych zostanie 100 budynków i ponad 100 przejazdów kolejowych, 16 przejść podziemnych oraz mosty. Wykonawca prac zainstaluje również ekrany dźwiękoszczelne.

Projekt jest najdroższym ze wszystkich inwestycji kolejowych w historii Węgier. Na jego koszty składają się m.in. dodatkowe środki na wykopaliska archeologiczne i inne powiązane inwestycje finansowane z budżetu państwa.

Modernizacja linii kolejowej skróci czas podróży między stolicą Węgier a stolicą Serbii z ponad 8 godzin do 3,5 godziny.