Wodorowy pociąg Coradia iLint będzie przewozić pasażerów po rezerwacie Indian w Quebec, wpisanego w 2023 r. na listę światowego dziedzictwa UNESCO. To projekt pilotażowy, który ma zbliżyć prowincję Kanady do zeroemisyjnego transportu.
![Coradia iLint od Alstom](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2023/02/19564302_403.jpg)
Latem 2023 r. Coradia iLint od Alstom przewozić będzie pasażerów po sieci kolejowej Réseau Charlevoix. Linia wiedzie wzdłuż rzeki Świętego Wawrzyńca, między Parc de la Chute-Montmorency a Baie-St-Paul. Pociąg będzie zasilany ekologicznym wodorem produkowanym przez Harnois Énergies w zakładzie w Quebec City.
Prowincja Quebec będzie pierwszą jurysdykcją w obu Amerykach która uruchomi pociąg wodorowy. Eksploatacja Coradii iLint z pasażerami na pokładzie pozwoli Alstomowi lepiej ocenić kolejne kroki rozwoju technologii wodorowej i jej wdrożenia na rynek północnoamerykański.
Komercyjna obsługa linii w Quebecu przez wodorowy pociąg Coradia iLint to pierwsze zlecenie nowego centrum innowacji Alstom w obu Amerykach. To także kamień milowy, jeżeli chodzi o wkład branży kolejowej w rozwój ekosystemu.
Podstawową misją Centrum, zlokalizowanego w Saint-Bruno-de-Montarville w prowincji Quebec, jest rozwój przyszłych platform z napędem hybrydowym, akumulatorowym lub wodorowym. Nad przyspieszeniem dekarbonizacji sektora kolejowego w tej części kontynentu pracuje obecnie 700 inżynierów.
W ramach pilotażowego projektu z udziałem Coradia iLint inżynierowie centrum będą ściśle współpracować z kluczowymi podmiotami sektora badań i innowacji w Quebecu.
– Coradia iLint po raz pierwszy weszła do użytku komercyjnego w Niemczech w 2018 roku. Przejechała ponad 220 000 kilometrów w ośmiu krajach europejskich. Pociąg jest napędzany wodorowym ogniwem paliwowym, które podczas pracy emituje tylko parę wodną, zapewniając jednocześnie cichszą pracę – odczuwalna zarówno w pojeździe, jak i w jego pobliżu – mówi Michael Keroullé Prezes Alstom Americas
15 września 2022 roku Coradia iLint pokonała rekordowy dystans 1175 kilometrów bez tankowania. Pociąg może kursować z prędkością maksymalną 140 km/h. Przyspieszenie i hamowanie porównywalne jest ze standardowym pociągiem z napędem diesla.
– Coradia iLint wyróżnia się połączeniem innowacyjnych funkcji: czystej konwersji energii, elastycznego magazynowania energii w akumulatorach, inteligentnej trakcji i zarządzania energią – opisuje Prezes Alstom Americas. – Pojazd zaprojektowany specjalnie dla linii niezelektryfikowanych, pozwala na bezpieczną i zrównoważoną eksploatację.
Do tej pory klienci w Europie zamówili 41 składów iLint.
– Już w 2018 roku Alstom jako pierwszy wprowadził do użytku pociąg napędzany wodorem w Europie, a my chcemy być pierwsi również w obu Amerykach” — wyjaśnia Michael Keroullé. – Ponieważ tylko 1% sieci w naszym regionie jest zelektryfikowanych, technologia ta będzie stanowić alternatywę dla oleju napędowego. Projekt ten zademonstruje nasze możliwości w zakresie dostarczania bardziej zrównoważonych rozwiązań w zakresie mobilności. Będzie to również niezwykła prezentacja rozwijającego się ekologicznego systemu transportowego w Quebecu.