Tramwaje

Wrocław wprowadzi nowy cennik biletów miejskich

Dziś wrocławscy radni zdecydowaną większością głosów poparli zmiany w taryfie biletowej  obowiązującej w komunikacji miejskiej. Niezmienione pozostaną ceny biletów okresowych tych pasażerów, którzy rozliczają się z podatków w mieście. Dalej za darmo MPK jeździć mogą seniorzy i młodzież. Podwyższone zostają ceny biletów jednorazowych i czasowych. Zdecydowanie wyższe będą także kary za jazdę bez biletu.

Ceny biletów komunikacji miejskiej we Wrocławiu zmieniły się po raz ostatni w 2019 r. Przyszłoroczna korekta związana jest z ogromnym spadkiem przychodów ze sprzedaży biletów. Od połowy marca, przez okres pandemii, miasto straciło ok. 32 mln zł. Według szacunków, do końca roku straty wynieść mają ok. 60 mln zł.

Nowy cennik biletów zbliżony będzie do tych, które obowiązują w innych dużych miastach.

Po proponowanych podwyżkach za bilet jednorazowy zapłacimy 4,60, a za przejazd 15-minutowy – 3,20 zł.

Jak przedstawiają się pozostałe opcje?

  • Bilet 90 min – 7 zł (podobnie w Warszawie i Poznaniu)
  • Bilet dobowy – 15 zł
  • Bilet 72-godzinny – 32 zł (Kraków – 42 zł, Warszawa 57 zł)

Osoby płacące we Wrocławiu podatki i korzystające z programu „Nasz Wrocław” będą mogły skorzystać z ulg – dla nich ceny za bilety okresowe nie wzrosną.

Bilet miesięczny na dwie linie wrocławianina korzystającego z programu „Nasz Wrocław” kosztować będzie 60 zł, bilet miesięczny bez ograniczeń na linie – 90 zł, dwumiesięczny na wszystkie linie – 170 zł, a trzymiesięczny – 240 zł.

Obecnie z bezpłatnej komunikacji miejskiej korzystać mogą seniorzy powyżej 67. roku życia oraz uczniowie do 21. roku życia, inwalidzi wojenni i wojskowi, posłowie, senatorowie, część osób niepełnosprawnych, zasłużeni honorowi dawcy krwi, dawcy przeszczepu oraz osoby, które spotkały się z represjami politycznymi w okresie PRL i dostały specjalną decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych.

To nie zmieni się również od 1 stycznia 2021 r. Dodatkowo, od przyszłego roku za darmo pojadą seniorzy od 65. roku życia.

Środki pozyskane z biletów miejskich przeznaczane są na utrzymanie i rozwijanie komunikacji zbiorowej. Po planowanej korekcie wzrost przychodów w ciągu roku wynieść może 36 mln zł.

– Bardzo dziękuję wszystkim Radnym Rady Miejskiej Wrocławia, którzy poparli projekt nowej taryfy biletowej w komunikacji miejskiej. Nigdy nie ma dobrego czasu na podwyżki, tym bardziej dziękuję za wzięcie współodpowiedzialności za dalszy rozwój wrocławskiego MPK – mówi Krzysztof Balawejder, prezes zarządu MPK Wrocław.

 

Inwestycje w komunikację zbiorową we Wrocławiu obejmują:

  • 200 nowych autobusów (niskopodłogowych i klimatyzowanych) oraz 40 niskopodłogowych tramwajów (tyle pojawiło się na ulicach od początku kadencji lub pojawi się jeszcze w tym roku). To w sumie wydatek 564 mln zł;
  • modernizację 42 tramwajów (17 skód 16T i 25 tramwajów WroAs205) – inwestycja warta 135 mln zł;
  • remonty torowisk – tylko w tym roku przeznaczone zostało na nie 80 mln zł;
  • 25 nowych tramwajów (z opcją na kolejne 21) – inwestycja za 200 mln zł, trwa przetarg.
  • Suma powyższych wydatków to niemal miliard złotych (979 mln zł).

-Zapewniam, że z niezmienną konsekwencją będziemy walczyć o poprawę stanu wrocławskiej komunikacji w ramach TORYwolucji i zakupów taboru. Jestem pewien, że już niedługo, faktami, przekonamy tych, którzy dziś głosowali „przeciw” że pieniądze na rzecz komunikacji miejskiej to bardzo dobra inwestycja dla Wrocławia i jego mieszkańców – podsumowuje prezes zarządu MPK Wrocław.

 

Źródło: wroclaw.pl, MPK Wrocław