Pasażer

Wspólny Bilet Samorządowy: nowatorskie podejście, współpraca i integracja

Dzięki porozumieniu kolei regionalnych od 1 sierpnia br. pasażerowie mogą korzystać ze Wspólnego Biletu Samorządowego.

Bilet uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów we wszystkich pociągach uruchamianych przez: Koleje Mazowieckie, Warszawską Kolej Dojazdową, Koleje Śląskie, Koleje Małopolskie, Arrivę, Koleje Wielkopolskie, Koleje Dolnośląskie oraz Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Wspólny Bilet Samorządowy jest pierwszą tego typu ofertą kolejową w Polsce. O to, jak będzie funkcjonował, kto może z niego skorzystać i w jaką stronę będzie się rozwijała ta inicjatywa, zapytaliśmy poszczególnych przewoźników samorządowych. Integracja przewoźników kolejowych – Wspólny Bilet Samorządowy to pierwszy krok w stronę zacieśnienia współpracy między przewoźnikami, ale też stworzenia wygodnej i atrakcyjnej cenowo oferty dla pasażerów – powiedział nam Robert Stępień, Prezes Kolei Mazowieckich. – Warto pamiętać, że koleje samorządowe to niekwestionowany lider wśród przewoźników kolejowych.

W ubiegłym roku przewiozły ponad 133 mln pasażerów, co stanowiło 46 proc. liczby wszystkich podróżujących pociągami w Polsce. Na pewno byłoby jeszcze lepiej i transport publiczny byłby bardziej konkurencyjny, gdyby pasażer mógł korzystać z niego na podstawie jednego biletu u wszystkich pasażerskich przewoźników kolejowych. Z tą właśnie myślą powstała oferta Wspólnego Biletu Samorządowego.

Oczywiście, zdajemy sobie sprawę, że wprowadzenie oferty taryfowej powinno wiązać się ze stworzeniem kompleksowej oferty przewozowej uwzględniającej – tam, gdzie to możliwe – przesiadki między różnymi przewoźnikami. Myślę, że to kolejny krok w rozwoju oferty Wspólnego Biletu Samorządowego. Konieczność dalszego udoskonalania oferty oraz rozwijania współpracy, m.in. z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa, mówił także Janusz Malinowski, Prezes Zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. – Wspólny Bilet Samorządowy to dobry krok w kierunku integracji przewoźników kolejowych – podkreślił Malinowski. – Jeden bilet na pociągi ośmiu przewoźników ułatwi podróżowanie pasażerom po 62 liniach kolejowych w dwunastu województwach, w tym również województwie łódzkim. Jest to oferta pilotażowa, którą z pewnością będziemy chcieli rozwijać. Mając świadomość oczekiwań pasażerów, dla których idealnym rozwiązaniem jest jeden bilet na pociągi wszystkich przewoźników w Polsce, jesteśmy gotowi również do współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa w ramach projektu rządowego.

Czekamy na przedstawienie jego założeń. – Obecnie jest to pierwsza odsłona tego biletu – dodał Michał Wawrzaszek, Rzecznik prasowy Kolei Śląskich – na to czy i jak będzie on rozbudowywany z pewnością wpłyną opinie samych pasażerów. Będziemy czytać komentarze w Internecie, wsłuchiwać się w uwagi naszych podróżnych i analizować wszystkie informacje, które do nas będą docierać. Na tej podstawie będziemy się starać rozbudowywać ofertę. Jedyna taka oferta Do kogo skierowany jest Wspólny Bilet Samorządowy? Na to pytanie odpowiedział nam Ryszard Rębilas, Wiceprezes Zarządu Kolei Małopolskich. – Wspólny Bilet Samorządowy jest skierowany do wszystkich osób, które podróżują po Polsce kolejami samorządowymi – tłumaczył Rębilas. – Ma zachęcić mieszkańców Polski do jeszcze większego korzystania z podróży pociągami i ułatwić im przemieszczanie się pomiędzy regionami. To swego rodzaju pilotaż, na bazie zebranych opinii i doświadczeń oferta będzie w miarę możliwości modyfikowana . – Dzięki tej ofercie – dodał Michał Panfil p.o. Prezesa Zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej – pasażer może przy dobrym rozplanowaniu podróży zwiedzić kilka miast w ciągu jednego dnia, na dość długim odcinku. Bowiem bilet ten umożliwia wielokrotne wsiadanie i wysiadanie z pociągów – w ciągu jednej doby.

To pierwsza tego typu oferta na rynku polskim. Przewoźnicy samorządowi śledzą komentarze w Internecie, wsłuchują się w głosy pasażerów, żeby analizować wszystkie informacje, które pojawiają się w temacie Wspólnego Biletu Samorządowego. W przyszłości Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych będzie starać się ją modyfikować i dalej rozbudowywać. Na pewno dla pełnej satysfakcji podróżnych niezbędne byłoby stworzenie wspólnego biletu – dla całej kolei – który uwzględniałby przesiadki pomiędzy pociągami różnych przewoźników funkcjonujących na polskim rynku, w tym również pociągów Przewozów Regionalnych i PKP Intercity. Dlatego też przewoźnicy samorządowi są otwarci na podjęcie współpracy w tym zakresie z innymi przewoźnikami funkcjonującymi na polskim rynku kolejowym. Związek Samorządowych Pracodawców Kolejowych Wspólny Bilet Samorządowy to inicjatywa Związku Samorządowych Pracodawców Kolejowych.

Jego cena jest zryczałtowana i wynosi 38 zł. Można na nim podróżować na 62 liniach, obsługujących ponad 950 stacji na terenie dwunastu województw. Bilet jest dostępny za pośrednictwem aplikacji mobilnej SkyCash oraz Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej. Pomysłodawcą inicjatywy jest Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych. Koleje samorządowe zrzeszone w ZSPK obsługują obecnie ponad 4800 kilometrów linii kolejowych oraz zatrudniają 6265 pracowników. Liczba wykorzystywanego taboru, wliczając człony elektrycznych zespołów trakcyjnych, wynosi 1473 wagony oraz 43 lokomotywy. W 2016 r. przewoźnicy zrzeszeni w związku przewieźli ponad 133 mln pasażerów, co stanowiło 46 proc. wszystkich podróżujących koleją w Polsce.

LS

Materiał ukazał się w Raporcie Kolejowym 4/2017