Inwestycje Wydarzenia

Z Lublina do Stalowej Woli pojedziemy pociągiem elektrycznym

Na linię LublinStalowa Wola Rozwadów wyjadą pociągi elektryczne. Pierwsze pojawią się na torach już w niedzielę 13 grudnia. Elektryfikacja to ostatni etap modernizacji trasy. Podróżni korzystają już z dwudziestu zmodernizowanych przystanków. Inwestycja kosztowała 451 mln zł.

Fot. L. Brylowski / PKP PLK

W ramach projektu zelektryfikowano 95-kilometrowy odcinek linii kolejowej LublinStalowa Wola Rozwadów. Aby w pełni wykorzystać możliwości odcinka, należało zmodernizować podstację trakcyjną w Stalowej Woli Rozwadowie oraz zbudować piec nowych w Lublinie, Niedrzwicy, Pułankowicach, Polichnie i Zaklikowie. Podstacje trakcyjne stanowią istotny element kolejowej infrastruktury energetycznej.

Ukończona elektryfikacja linii to sprawniejsze podróże. Zyskuje transport towarowy, będą szybsze przewozy ładunków – bardziej konkurencyjne względem przewozów drogowych. Tym samym więcej ładunków przewożonych koleją odciąży drogi i zwiększy bezpieczeństwo. Zyskają transporty z Kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec i na wschodniej granicy z Ukrainą i Białorusią.

Prace na blisko 100 km odcinku między Lublinem a Stalową Wolą Rozwadowem to kolejna taka inwestycja po zakończeniu w ubiegłym roku elektryfikacji odcinka Węgliniec-Zgorzelec na magistrali kolejowej E30.

Fot. L. Brylowski / PKP PLK

Pasażerowie na odcinku Lublin – Stalowa Wola od ubiegłego roku korzystają z 20 zmodernizowanych stacji i przystanków, a także dwóch nowych – Stalowa Wola Charzewice i Zaklików Miasto. Perony są dobrze oświetlone, wyposażone w ławki i wiaty. Wszystkie obiekty są wyższe, dzięki temu wsiadanie i wysiadanie z pociągów stało się wygodniejsze. Osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się łatwiejszy dostęp do kolei zapewniają m.in. pochylnie.

Dzięki wymianie 117 km torów i przebudowanych 75 przejazdów kolejowo-drogowych na trasie LublinStalowa Wola Rozwadów czas podróży z Lublina do Stalowej Woli skrócił się o ok. 15 minut i wynosi d1 godz. 10 minut dla pociągów dalekobieżnych oraz 1 godz. 40 min dla pociągów regionalnych. Pociągi pasażerskie kursują z prędkością do 120 km/h, a towarowe 80 km/h.

Fot. L. Brylowski / PKP PLK

Dzięki zrealizowanym pracom pociągi jeżdżą nie tylko szybciej, ale i ciszej. W ramach inwestycji zmodernizowano także 70 obiektów inżynieryjnych, m.in. mosty na rzekach San i Sanna. Na trasie Stalowa Wola Rozwadów – Lublin sprawne prowadzenie pociągów umożliwiają nowe komputerowe urządzenia sterowania ruchem w Lokalnym Centrum Sterowania (LCS) w Szastarce.

Projekt rozszerzono też o budowę Lokalnego Centrum Sterowania, przebudowę nastawni oraz wymianę 12 rozjazdów na stacji Stalowa Wola Rozwadów.

Wartość projektu „Prace na liniach kolejowych 68, 565 na odcinku LublinStalowa Wola Rozwadów” to 451,4 mln zł netto, dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (POPW) to 336,9 mln zł.

Dodaj komentarz