Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Z pociągu na tramwaj. PKP PLK tworzy we Wrocławiu węzeł przesiadkowy

Zakończył się kolejny etap prac torowych między stacjami Wrocław Mikołajów oraz Nadodrze. Od poniedziałku pociągi kursują tam dwoma torami. PKP PLK za 46 mln zł tworzy punkt przesiadkowy między koleją a komunikacją miejską.

Fot. Bohdan Ząbek / PKP PLK

Pociągi od 15 marca jeżdżą po dwóch torach na odcinkach z Wrocław Głównego w kierunku Oleśnicy i Trzebnicy, między stacjami Wrocław Mikołajów i Wrocław Nadodrze. Wykonawca prowadził dotąd roboty z zachowaniem ruchu po jednym torze na linii, gdzie w ciągu doby przejeżdża ponad 150 składów.

Kolejne zmiany czekają na podróżnych już w czerwcu, kiedy to wykonawca udostępni nowy przystanek – Wrocław Szczepin – stanowiący dogodny punkt przesiadkowy w komunikacji aglomeracyjnej Wrocławia. Lokalizacja peronów na wysokim nasypie wymagała wybudowania murów oporowych obok przyległych ulic Portowej i Gnieźnieńskiej. Obecnie na dwóch dwustumetrowych peronach wykonawca układa nawierzchnię z płyt. Windy ułatwią dostęp do pociągów szczególnie osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. W przygotowanych już konstrukcjach szybów montowane są urządzenia. Dojścia do peronów przewidziano też schodami od strony wiaduktu. Bieżącą informację o pociągach zapewnią podróżnym elektroniczne wyświetlacze i infokioski. Dla rowerzystów zostaną zamontowane stojaki na rowery.

Fot. Bohdan Ząbek / PKP PLK

Wrocław Szczepin to nie tylko perony. Wielobranżowe prace objęły modernizację dwóch torów. Ustawiono nowe konstrukcje i zamontowano sieć trakcyjną. Sprawny i bezpieczny przejazd pociągów, zapewniają nowe urządzenia sterowania ruchem. Nowa żelbetowa konstrukcja wiaduktu umożliwia przejazd ciężkich składów towarowych o nacisku 22 1kN/oś.

Pociąg, tramwaj, chodniki i szersze ulice

Przebudowywany jest wiadukt kolejowy nad ul. Długą. Nowy, trzykrotnie szerszy obiekt pozwoli na usprawnienie miejskiej komunikacji. Konstrukcja trzykrotne zwiększyła jego szerokość. Przestrzeń pod wiaduktem umożliwia poprowadzenie 4.pasm jezdni, 2.chodników i ścieżek rowerowych. Budowana jest linia tramwajowa.

Wartość inwestycji pn. „Budowa przystanku kolejowego Wrocław Szczepin na linii nr 143 wraz z przebudową wiaduktu kolejowego nad ul. Długą we Wrocławiu oraz niezbędną infrastrukturą” wynosi blisko 46,0 mln zł, w tym ponad 34,8 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków unijnych POIiŚ.

Fot. Bohdan Ząbek / PKP PLK

Przystanek Wrocław Szczepin to kolejny nowy przystanek we wrocławskiej aglomeracji. Pod koniec 2019 roku oddano przystanek Mokronos Górny. Budowany jest nowy przystanek Iwiny na trasie w kierunku Strzelina. Wcześniej powstały przystanki Wrocław Stadion, Wrocław Różanka i Wrocław Grabiszyn.

Reklama