Inwestycje Raport z Polski

Z Wrocławia do Poznania dojedziemy w 1,5 godziny

Pociągi z Wrocławia do Poznania pojadą szybciej. PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują trasę kolejową do prędkości 160 km/h. Aktualnie prace trwają między Rawiczem a Czempiniem. Podbijarka i szlifierka rozpoczęły działanie od strony Rawicza. Koszt inwestycji to ok. 1,5 mld zł.

Fot. IR / PKP PLK

Podróż z Wrocławia do Poznania skrócić się ma do ok. 90 minut. Zapewnić ma to praca specjalnych maszyn. Od Rawicza w stronę Czempinia regulację 70 km torów prowadzi tzw. podbijarka. Następnie do szlifowania szyn wykorzystywany jest pociąg Speno. To maszyna, która „bada” ultradźwiękami powierzchnie szyn, a następnie szlifuje z dokładnością poniżej milimetra. Takie działania zwiększą komfort podróży pociągiem, ograniczą hałas, a także wydłużą czas użytkowania torów.

Działania nie wpływają na rozkład jazdy pociągów. Specjalna organizacja ruchu obowiązuje tylko na przejazdach kolejowo-drogowych.

Informacje o zmianach w ruchu drogowym są przekazywane na bieżąco dla każdej miejscowości. Prace na skrzyżowaniach zajmują od kilku godzin do 2 dni i są uzgadniane z zarządcami dróg. Zakończenie robót przewidziane jest w kwietniu.

Krótsze podróże dostępniejsze stacje i przystanki

Na dolnośląskim odcinku trasy Wrocław – Poznań oraz między Poznaniem a Czempiniem pociągi już jeżdżą z prędkością do 160 km/h. Podróżni mają zapewniony komfortowy dostępu do pociągów. Istotnym efektem inwestycji na „środkowym” odcinku Czempiń – granica województwa dolnośląskiego jest 5 dostępniejszych stacji i 6 przystanków. Dla podróżnych, szczególnie osób mających trudności z poruszaniem się, przygotowano windy oraz pochylnie. Są nowe tory, sieć trakcyjna, nowoczesne urządzenia sterowania. Bezpieczeństwo na trasie zwiększyły nowe bezkolizyjne skrzyżowania oraz przebudowa 24 przejazdów kolejowo-drogowych. Czas podroży z Wrocławia do Poznania skrócił się nawet do 1 godz. 44 min

Fot. IR / PKP PLK

Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to inwestycja za ok. 1,5 mld zł współfinansowana w wysokości ok. 1 mld zł ze środków Unii Europejskiej z instrumentu (CEF) „Łącząc Europę”.