Tramwaje Wydarzenia

Zaglądamy na budowę linii Jar w Toruniu

Konsorcjum firm Balzola Polska i Intop Warszawa realizuje prace w pięciu punktach miasta. Najbardziej zaawansowane roboty realizowane są wzdłuż ul. Watzenrodego, pomiędzy ul. Hubego a Strobanda, gdzie trwa już montaż szyn.

Trwa budowa linii tramwajowej na osiedle JAR (fot. MZK Toruń)
Trwa budowa linii tramwajowej na osiedle JAR (fot. MZK Toruń)

Prezydent Torunia Michał Zaleski mówiąc o znaczeniu nowej trasy dla rozwoju miasta, odniósł się do skali inwestycji:

– Duże osiedle, które powstaje w północnej części miasta, które zamieszkuje coraz więcej osób, wymaga jak najlepszego skomunikowania komunikacją publiczną z centrum Torunia. Na razie jeżdżą tu autobusy, ale budowa nowej linii tramwajowej jest już bardzo zaawansowana. Ta linia będzie miała łączną długość prawie sześciu kilometrów, od ul. Strobanda, poprzez Watzenrodego, dalej śladem ul. legionów, ul. Długą i szosa Chełmińską aż do placu NOT. Będzie to linia dwutorowa, torowiska będą w dużej części zielone. Prace o tak szerokim zakresie powodują pewne utrudnienia w ruchu drogowym, w codziennym funkcjonowaniu, ale to przejściowe, a po wybudowaniu nowej linii tramwajowej powstaną nie tylko nowe torowiska, ale i nowe ulice, skrzyżowania, chodniki, a także drogi rowerowe. które stworzą przyjazny, kompleksowy system ruchu w naszym mieście. Możemy realizować to zadanie dzięki pozyskaniu środków z Unii Europejskiej.

 

Cały projekt, składający się z ośmiu zadań, wśród których jest budowa nowej linii tramwajowej, ale też m.in. zakup taboru tramwajowego i autobusowego oraz modernizacja czterech odcinków torowisk, ma wartość ponad 400 mln zł i pozyskał dofinansowanie w wysokości 213 mln zł. budowa nowej linii wraz z infrastrukturą towarzyszącą to koszt ok. 190 mln zł.

O inwestycji mówił także Zbigniew Wyszogrodzki, prezes MZK Toruń:

budowa nowej linii tramwajowej rozpoczęła się w październiku ubiegłego roku równolegle w pięciu punktach miasta. Na pierwszy ogień poszła często długo trwająca i jednocześnie mało widoczna przebudowa sieci uzbrojenia podziemnego. Obecnie te działania są już niemal zakończone i roboty koncentrują się na budowie przyszłego torowiska oraz układu drogowego – wyjaśnia prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. – I tak wzdłuż ul. Watzenrodego, na odcinku pomiędzy ul. Hubego a ul. Strobanda, prace są najbardziej zaawansowane. Zakończono tam korytowanie i profilowanie terenu pod przyszłe torowisko, wylewanie szalunków do montowania słupów trakcyjnych, ułożono warstwy stabilizacji oraz podbudowę z kruszywa łamanego. Wyłożono matę wibroizolacyjną i wylano warstwę dolną płyty torowej na obu torach na całej długości tego odcinka. Obecnie trwa układanie i mocowanie szyn – podsumowuje prezydent.

 

Jak wyglądają prace?

Na odcinku pomiędzy ul. Grasera a ul. Strobanda zakończono korytowanie i profilowanie terenu pod przyszłe torowisko oraz prace przy odwodnieniu i układaniu kabli trakcyjnych. Ułożono warstwy stabilizacji oraz podbudowę z kruszywa łamanego, wylano dolną płytę. Teraz trwa tam malowanie i układanie szyn.