Tabor

Zakończył się II etap rozwoju Spółki. Wszystkie zamówione Impulsy już w barwach ŁKA

Wszystkie zamówione Impulsy II dotarły już do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dostawa 14 pojazdów firmy NEWAG S.A. zakończyła się w październiku 2019 r. Łódzki przewoźnik, jako pierwszy otrzymał flagowy produkt nowosądeckiego producenta – pociąg Impuls II generacji.


Pociągi są wykorzystywane do wzmocnienia obsługi obecnie realizowanych połączeń oraz od 15 grudnia br. będą obsługiwały nowe połączenia na terenie województwa łódzkiego.

– Od 15 grudnia br. pojedziemy na nowych na trasach, Skierniewice – Kutno oraz Łódź Widzew – Łódź Chojny przez Łódź Olechów. Równocześnie znacząco zwiększy się liczba pociągów do Tomaszowa Mazowieckiego, Skierniewic oraz w ścisłej aglomeracji łódzkiej.
Janusz Malinowski, prezes Zarządu ŁKA

 

Spółka w 2017 r. podpisała umowę z firmą Newag S.A. na dostawę pociągów Impuls II. Producent został wyłoniony w ramach postępowania na „Dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap II”. Spółka zamówiła czternaście trzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dostawca jest również odpowiedzialny za ich serwisowanie przez okres 12 lat. Zgodnie z uzgodnionym harmonogramem dostaw pierwsze 4 pojazdy zostały dostarczone pod koniec września 2018 r., kolejne 10 do końca października 2019 r. Wartość zamówienia to 266 968 762,35 zł. brutto. Łódzka Kolej Aglomeracyjna uzyskała dofinansowanie na realizację projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego w kwocie 164 586 425,39 zł.

– Obserwujemy stale rosnącą liczbę pasażerów korzystających z kolei, dlatego inwestujemy w jej rozwój. Większa liczba pojemniejszego taboru pozwoli nam sukcesywnie rozwijać siatkę połączeń. Chcemy docierać zwłaszcza do małych miejscowości, tam gdzie obecnie oferta kolejowa jest ograniczona.
Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego

 

Impuls II jest pociągiem najnowszej generacji. Charakteryzuje się mniejszą masą, niższym zużyciem energii, większą pojemnością i niezawodnością sięgającą 99%. Pociągi osiągają prędkość eksploatacyjną do 160 km/h. Liczba miejsc siedzących w każdym składzie to 160, w tym 154 stałe. Wyposażono go we wszystko, co powinien posiadać nowoczesny skład, m.in. klimatyzację, gniazdka elektryczne i USB, monitory, nowoczesny system informacji pasażerskiej, biletomaty, bezpłatne wifi oraz miejsca na rowery, wózki inwalidzkie i dziecięce. Bezpieczeństwo i komfort podróży zapewniają znajdujące się w pociągu defibrylatory, pętle indukcyjne, numerowane miejsca, stoliki podokienne w układzie foteli vis a vis oraz strefa dziecięca ze stołem z nadrukiem gry planszowej i kostką do gry.

– Łódzka Kolej Aglomeracyjna dynamicznie się rozwija, stale wzrasta liczba podróżnych. Dzięki dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego przewoźnik mógł zakupić nowoczesne i bardziej pojemne pojazdy. Beneficjentami projektu są pasażerowie, którzy podróżują w bezpieczny i komfortowy sposób. Pierwsze cztery Impulsy wyruszyły na trasy w grudniu 2018 r. W marcu 2019 r. ŁKA uruchomiła przewozy na liniach – z Łodzi do Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska oraz do Tomaszowa Mazowieckiego. Wzmocnienie pullu taborowego ŁKA pozwoli na rozwój siatki połączeń oraz zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów ŁKA.
Grzegorz Jastrzębski, dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego

 

Dodatkowe miejsca siedzące we Flirtach

Przez pierwsze dziewięć miesięcy 2019 r. z usług przewoźnika skorzystało prawie 4 254 000 osób. Planuje się, że do końca roku podróż ŁKA odbędzie prawie 6 milionów pasażerów, to o 1,3 miliona więcej niż w 2018 roku. Stale rosnąca frekwencja w pociągach przewoźnika spowodowała, że podjęto decyzję o rozbudowie taboru. Łódzka Kolej Aglomeracyjna w bieżącym roku podpisała z firmą Stadler Polska umowę na rozbudowę dziesięciu dwuczłonowych elektrycznych pociągów typu FLIRT o dodatkowy, trzeci człon w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III”. Inwestycja pozwoli na zwiększenie liczby miejsc w pojazdach. W członie znajdzie się 66 miejsc siedzących. Rozbudowa pociągów to projekt innowacyjny skali Polski i Europy. Inwestycja została dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.

RK

Avatar
MD