Wywiady

Zmiany na kolei nie są zależne tylko od CUPT

RK: Nie można ukrywać, że wydatkowanie na projekty kolejowe jest uzależnione od działań PKP PLK. Czy udało się Panu stworzyć wraz z PLK warunki do rzeczywistego przyspieszenia inwestycji?

PG: Najważniejszą rolą CUPT jest wspieranie wszystkich beneficjentów w procesie przygotowania inwestycji i ich realizacji. Kontrolujemy wnioski, sprawdzamy, czy projekt jest prawidłowo realizowany. Pokazujemy, jakie praktyki są dobre, a jakie złe. PLK, podobnie jak GDDKiA, jest największym beneficjentem, realizującym skomplikowane i trudne projekty. Oprócz wsparcia w postaci warsztatów, szkoleń czy spotkań bezpośrednich na różnych szczeblach, eksperci CUPT biorą również udział w powołanym przez PLK Forum Inwestycyjnym. Rolą poszczególnych zespołów tematycznych wchodzących w skład Forum jest wypracowanie takich rozwiązań, które znacząco przyspieszą procesy inwestycyjne. PLK zdecydowanie poprawiła proces aplikacji o środki i wspólnie dokładamy wszelkich starań, aby zostały one wykorzystane.

RK: A jak poszczególne obszary wyglądają w liczbach?

PG: Na dzień dzisiejszy w ramach perspektywy 2014-2020 i trzech Programów – POIiŚ, POPW oraz CEF – podpisaliśmy 38 umów o dofinansowanie projektów kolejowych. Ich łączna wartość to ponad 27 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to przeszło 23 mld zł. Prawie 100 procent z nich to inwestycje infrastrukturalne.

RK: Ostatnio CUPT przeprowadził ankietę wśród przedsiębiorców celem zbadania rynku i potrzeb firm chcących realizować projekty bocznicowe. Czemu służyła ankieta? Czy firmy z tego obszaru będą mogły liczyć na dotację?

PG: Analizujemy również możliwości wsparcia nowych obszarów działania. W tym celu aktualnie prowadzimy prace przygotowawcze do analizy ex-ante instrumentów finansowych. Ankieta stanowiła wstępny element do dalszych prac w tym zakresie, które będą realizowane przez zewnętrznego wykonawcę. Termin zakończenia procesu wprowadzania wsparcia w postaci instrumentów finansowych do Programu Operacyjnego jest trudny do określenia na obecnym etapie prac, gdyż będzie on uzależniony od wyników ww. analizy oraz od dalszych decyzji co do zmiany w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, w tym od decyzji KE. Na pewno nie będzie to wcześniej aniżeli w 2018 roku. Prosimy o śledzenie zakładki Aktualności na naszej stronie:
www.cupt.gov.pl

Rozmawiał RK

  1. Centrum Unijnych Projektów Transportowych

Dodaj komentarz