global Tabor

ӦBB zamówiły 41 piętrowych pociągów od firmy Stadler

ӦBB, na mocy umowy ramowej, złożyły w firmie Stadler zamówienie na 41 nowych zespołów trakcyjnych typu piętrowego. Producent zobowiązał się dostarczyć 20 zestawów sześciowagonowych i 21 zestawów czterowagonowych pojazdów kolejowych z serii KISS. Pociągi docelowo trafią na linie, które znajdują się we wschodnim regionie obsługiwanym przez ӦBB. Wartość tej części zamówienia wynosi około 600 milionów euro.

Fot. Stadler
Fot. Stadler

Dlaczego zespoły piętrowe?

Władze ӦBB podkreśliły, że wykorzystanie pojazdów kolejowych o budowie piętrowej zapewni pasażerom więcej przestrzeni do wygodnego podróżowania przy jednoczesnej oszczędności energii. Zestawy sześciowagonowe są bowiem przystosowane do przewozu nawet 610 osób, tym samym zwiększając przestrzeń aż o 70 miejsc siedzących w porównaniu do dotychczas wykorzystywanych modeli pociągów. W modelach czterowagonowych miejsc będzie 380. Wybranie takich konstrukcji przyczyni się zatem także do jeszcze intensywniejszej ochrony środowiska, przy podobnym zużyciu energii.

Firma Stadler opracowała pociągi Cityjet (typu KISS) z dużą dbałością o detale. Każdy z wagonów znajdujących się w zestawie trakcyjnym wyposażony jest w niskopodłogowe wejście, ułatwiające poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami czy też rodzicom podróżującym z dziećmi w wózkach. Projektanci powiększyli również przestrzeń wielofunkcyjną, która stanie się łatwiej dostępna dla podróżujących z większym bagażem czy rowerami.

Zadbano także o wnętrze wagonów – wygodne fotele, klimatyzacja oraz niezbędne w dzisiejszych czasach gniazdka do ładowania telefonów czy laptopów stały się wręcz standardem. Pasażerowie będą mogli ponadto na bieżąco śledzić wszelkie zmiany w rozkładzie jazdy – wewnątrz wagonów zamontowany zostanie system informacji pasażerskiej. Dzięki wykorzystaniu monitorów komunikaty będą wyświetlane w czasie rzeczywistym. O bezpieczeństwo z kolei zadba monitoring.

Zgodnie z zapowiedziami 41 piętrowych zestawów od Stadler wjedzie na austriackie tory w 2026 roku. Pociągi poruszają się z maksymalną prędkością do 160 kilometrów na godzinę.

Dodaj komentarz