Raport z Polski Tramwaje Wydarzenia

30. Lajkonik wyjechał na krakowskie torowisko

Na linii Mistrzejowice – Nowy Bieżanów P+R od soboty 10 kwietnia kursuje 30. Lajkonik. W miniony weekend do Krakowa dotarł z fabryki Stadlera 32. taki tramwaj. Do zrealizowania pierwszego kontraktu obejmującego dostawę w sumie 50 nowoczesnych tramwajów pozostanie jeszcze tylko 18 pojazdów. Dostawy powinny się zakończyć w tym roku.

Regularne kursy na krakowskich torowiskach Lajkoniki rozpoczęły 18 czerwca 2020 r. Obecnie nowoczesne i niskopodłogowe pojazdy jeżdżą na liniach nr 3, 9, 14, 18, 24 i 50. Wraz z kolejnymi dostawami w mieście pojawi się jeszcze więcej takich składów.

Niezależnie od tego na jaką linię zostaną skierowane wagony Stadlera pozwolą na wycofywanie z ruchu kolejnych pociągów E1 i c3 lub 105Na.

Firma Stadler w sumie dostarczy do Krakowa 110 nowoczesnych, niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów. Dostawa pozostałych 60 wagonów jest planowana na lata 2022-2023.

Do Krakowa dotarł drugi Lajkonik mogący jeździć bez użycia pantografu

Nowe tramwaje są nie tylko komfortowe dla pasażerów, ale także przyjazne dla środowiska – informuje MPK Kraków. – Zastosowany w nich system rekuperacji umożliwia wykorzystywanie energii hamowania. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewniają z kolei komfortowe warunki pracy dla motorniczych.

 

Dwa tramwaje z tej dostawy są jako pierwsze w Polsce wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku co najmniej 3 km. Wszystkie pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu  w przyszłości. To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej.