Mieszkańcy Krakowa oraz turyści zyskali dwa razy więcej połączeń kolejowych na krakowskie lotnisko. Od niedzieli 15 marca, dzięki zmianie rozkładu jazdy w krótszym czasie przejadą w kierunku Katowic.
Od 15 marca najszybsze składy z Krakowa do Katowic dojeżdżają w ok. 90 minut. Zwiększa się także liczba połączeń. Zmiany to także efekty inwestycji, które PKP PLK prowadzi w stolicy Małopolski. Prace obejmują wymianę torów i sieci trakcyjnej.
Prace torowe zakończyły się na dwóch odcinkach linii E30 w kierunku Katowic. Po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy, pomiędzy Jaworznem Szczakową i Trzebinią oraz Krakowem Głównym Towarowym i stacją Kraków Mydlniki, pociągi pojadą po dwóch zmodernizowanych torach z prędkością podwyższoną do 120 km/h. Przejazdy kolejowo – drogowe w poziomie szyn zastępowane są wiaduktami. Nowoczesne systemy bezpieczeństwa i sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania zwiększają poziom bezpieczeństwa i sprawność prowadzenia pociągów.
Przebudowa torów umożliwiła także uruchomienie częstszych połączeń na trasie z Krakowa Głównego do lotniska w Balicach. Pociągi będą odjeżdżać średnio co 30 minut. Podróżni na stacji Kraków Mydlniki skorzystają w pełni z peronów oraz wind i udogodnień dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wybudowano dwa perony i bezpieczne przejście podziemne.
Po pracach remontowych przywrócono działanie dwóch przystanków kolejowych – Kraków Lubocza i Kraków Nowa Huta. W kilkanaście minut pociągiem regionalnym będzie można dojechać do centrum miasta. To bardzo atrakcyjna oferta w porównaniu z innymi środkami transportu. Perony na przystankach zostały przygotowane do bieżącej obsługi podróżnych. PLK przygotowały wiaty i ławki, oświetlenie oraz nagłośnienie.
Projekty realizowane przez PLK na terenie Małopolski znacznie zwiększają możliwości kolei. Transport kolejowy zapewnia bardziej dostępne, lepsze i bezpieczniejsze podróże w mieście, regionie oraz na międzynarodowym korytarzu transportowym E30, który łączy kraj europejskie w spójną sieć kolejową. Wartość inwestycji ok. 2 mld zł. Projekt „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.