Kolejne elementy drugiej maszyny TBM do drążenia tuneli kolejowych pod Łodzią, dotarły do miasta. Wykonawca dostarczył tubingi – elementy do budowy ścian tunelu. Podziemna trasa Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec przyniesie nowe możliwości kolejowych połączeń krajowych, międzynarodowych i aglomeracyjnych.
Na początku czerwca br. wykonawca prac określi ich kolejne etapy i terminy. Na realizację zadania miały wpływ problemy pierwszego lidera konsorcjum Energopolu i ograniczone możliwości transportu elementów tarczy ze względu na niski poziom wód.
Jedna trzecia wszystkich elementów 1560-tonowej maszyny dotarła do Łodzi transportem drogowym. Pozostałe elementy – drogą wodną.
Tarcza o średnicy 13,04 m i długości 110 m wydrąży dwutorowy tunel od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez miejsce dla podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna. Duży tunel będzie miał długość ponad 2,5 km i średnicę 12,7 metrów.
W maju do Łodzi dotarły elementy głowicy skrawającej (czoła tarczy). Na niej znajdują się ostrza, noże i dyski tnące ze stali o bardzo wysokiej wytrzymałości, by rozdrabniać grunt. Są już m.in. części płaszcza obudowy i przenośnik ślimakowy, za pomocą którego urobek jest transportowany na taśmociągi i dalej na powierzchnię. Odebrano także w Łodzi panele boczne maszyny, zbiorniki, elementy pompy do płukania otworu wiertniczego, bęben do kabli wysokiego napięcia, części kanału powietrznego i urządzenie do podtrzymywania kanału powietrznego. Transportem kołowym dojechały również elementy dla załogi TBM. Jest już kontener dla personelu obsługującego maszynę, schody i platformy dla pracowników.
Największym wyzwaniem dla wykonawcy prac jest przewóz ponadnormatywnych elementów tarczy. To m.in. główny napęd o wadze 180 ton i najcięższy segment osłony – 153 ton. Wśród części ważących od 40 do 120 ton są też części płaszcza obudowy TBM, tarcza koła tnącego, przenośnik belkowy oraz podajnik.
Niektóre elementy wymagają transportu od producenta z Niemiec do Polski drogą wodną – śródlądową, a następnie nocą ciężarówkami do Łodzi. Firma odpowiedzialna za nietypowy transport musi uwzględnić poziom wody w rzekach, którymi popłyną elementy TBM. Niski poziom rzek miał wpływ na terminy przewozu. Jeśli warunki będą sprzyjające – transport odbędzie się jeszcze w maju. Zakończenie dostaw wszystkich elementów zaplanowano w czerwcu.
Tunel zabezpieczy obudowa z tzw. tubingów
Wykonawca podpisał już umowę na wykonanie tubingów do budowy ścian tunelu średnicowego w Łodzi. Tubingi to zaokrąglone elementy obudowy tunelu, które tworzą razem pierścień, stanowiący ścianę tunelu. Do budowy podziemnej linii Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec potrzebne jest ok. 26 tys. tubingów.
Prace przygotowawcze widać w Łodzi. Pomiędzy ulicami Odolanowską a Stolarską powstaje komora startowa dla dużej tarczy TBM. Zgodnie z zapowiedziami wykonawcy montaż tarczy w komorze rozpocznie się w sierpniu. Po zakończeniu wymaganych procedur – zacznie się drążenie tuneli.