Rząd przyjął uchwałę ws. ustanowienia Programu rozwoju systemu transportowego na obszarze Podtatrza do roku 2030. Poza modernizacją infrastruktury komunikacyjnej, zakupiony zostanie nowy tabor kolejowy i autobusowy.
Inwestycja pod Tatrami ma poprawić komfort podróży – zarówno drogowych, jak i kolejowych. Program obejmie dwa powiaty – tatrzański oraz nowotarski wraz z gminami: Zakopane, Bukowina Tatrzańska, Poronin, Kościelisko, Biały Dunajec, Nowy Targ, miasto Nowy Targ, Rabka-Zdrój, Szczawnica, Czarny Dunajec, Czorsztyn, Jabłonka, Krościenko nad Dunajcem, Lipnica Wielka, Łapsze Niżne, Ochotnica Dolna, Raba Wyżna, Spytkowice, Szaflary.
Realizacja dziesięcioletniego projektu nie wpłynie na walory kulturowe i środowiskowe Podtatrza. Rząd postawi m.in. na budowę systemu transportowego z wykorzystaniem niskoemisyjnego transportu zbiorowego.
W ramach programu powstaną i zmodernizowane zostaną linie kolejowe, drogi, powstaną nowe przystanki kolejowe i autobusowe, parkingi P&R, węzły przesiadkowe i ścieżki rowerowe.
W przyjętej uchwale zauważyć można także plany dot. zakupu i wymiany taboru kolejowego, uwzględniającą niskoemisyjność, rozwój połączeń kolejowych, w szczególności Podhalańskiej Kolei Regionalnej oraz rozwój siatki połączeń autobusowych, w tym dowozowych do przystanków kolejowych i powiązanych z transportem kolejowym i rozwój transgranicznych połączeń w transporcie zbiorowym.
Aby poprawić komfort podróży pod Tatry, zintegrowane zostaną rozkłady jazdy i systemy taryfowe zarówno w autobusach, jak i w pociągach. Wprowadzone będą inteligentne systemy zarządzania ruchem i systemy informacji pasażerskiej.
Wśród przykładowych inwestycji wymieniona została rewitalizacja linii kolejowej nr 99 – Chabówka Zakopane, która zakończyć się ma do 2023 r. Koszt prac to 356 mln zł. Docelowo zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 120 km/h.
W ramach programu, w ciągu najbliższych 10 lat, rozbudowana o drugi tor ma zostać linia klejowa nr 99, na wybranych odcinkach Nowy Targ – Zakopane. Powstaną nowe obwodnice m.in. Zakopanego i Nowego Targu, ronda, poprawi się płynność ruchu i bezpieczeństwo na odcinku drogi krajowej nr 47 – Nowy Targ – Zakopane. W Kuźnicach zaś powstanie Centrum Przesiadkowe.
Program będzie koordynowany przez Forum Współpracy dla Podtatrza pod przewodnictwem przedstawicieli samorządu województwa małopolskiego z udziałem władz powiatowych i gminnych oraz Ministerstwa Infrastruktury.